s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Työvoimakoulutuksen hankintaa …

Lausunnot

Työvoimakoulutuksen hankintaa koskevien säännösten väliaikainen muuttaminen

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 5 luvun 2 §:n väliaikaisesta muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi

TEM/259/03.01.01/2017 TEM/003:00/2017

SAK kannattaa työvoimakoulutuksen hankintaa koskevien säännösten väliaikaista muuttamista ehdotetulla tavalla. Säännöksen muuttaminen on ehdottomasti tarkoituksenmukaista vain väliaikaisesti ottaen huomioon meneillään olevat toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformin ja maakuntauudistuksen yhteydessä tulevien kasvupalveluiden uudistukset.

Esitys on perusteltu erityisesti työllisyyden edistämisen näkökulmasta. SAK näkee tärkeänä suunnata koulutusta työmarkkinoiden muutosten mukaan ja kannattaa nopeaa reagointia akuutteihin työmarkkinoiden koulutustarpeisiin. Muutosehdotuksen taustalla on rakennusalalla esiin tullut ongelma saada osaavaa työnjohtohenkilöstöä, koska ammattikorkeakouluista ei valmistu tarpeeksi osaajia vastaamaan rakennusalan toimihenkilöpulaan. SAK:n mielestä on tässä yhteydessä otettava huomioon myös ne työttömät, jotka ovat opintojensa loppuvaiheessa ja voisivat sopia kyseessä olevaan koulutukseen.

Esityksessä ei mainita potentiaalisten koulutukseen ohjattavien rakennusalan työttömien tai työttömyysuhan alaisten lukumäärää. Lyhyen aikavälin vuoksi työvoimakoulutusta ehdittäisiin tarjota arviolta noin sadalle korkeakoulutetulle vuoden 2017 aikana. Työllisyysarvioita on myös hankala tehdä. Työ- ja elinkeinohallinto sekä opetushallinto kuitenkin ennakoivat, että vastaavia tarpeita voi ilmetä nopeasti myös muilla aloilla. SAK pitääkin tärkeänä, että työvoimakoulutuksen toteutumista ja sen vaikutuksia on seurattava sekä niistä on raportoitava määräajan jälkeen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry