Muut määräykset ammatillisessa peruskoulutuksessa
Opetushallitus
PL 380
00531 Helsinki
kirjaamo@oph.fi
61/421/2014
Yleistä
Hallitus on antanut 20.3.2014 eduskunnalle esityksen laeiksi ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi (HE 12/2014). Muiden määräysten luonnokset on laadittu hallituksen esityksen mukaisiksi aikaisempia vastaavia määräyksiä tarkentaen.
1. Todistuksiin ja niiden liitteisiin merkittävät tiedot ammatillisessa peruskoulutuksessa
SAK pitää todistuksiin liittyviä määräyksiä riittävinä ja selkeinä.
2. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteet ja arvosanojen muuntaminen ammatillisessa peruskoulutuksessa
SAK pitää erittäin tärkeänä, että Opetushallitus antaa selkeät ohjeet ja määräyksen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta. Tämä on edellytys sujuvalle ja yksilölliselle tutkinnon suorittamiselle sekä opintoalan vaihtamiselle tarvittaessa.
Annetussa määräyksessä määritellään mielestämme selkeästi osaamisen tunnustaminen aiemmasta ammatillisesta tutkinnosta tai lukio-opinnoista. Tosin haluamme huomauttaa, että täysin osaamisperusteisessa järjestelmässä yhteisten tutkinnon osien osaamispisteet tulisi hyväksilukea täysimääräisesti tilanteessa, jossa vastaavan tasoinen ammatillinen tutkinto on jo suoritettu.
Osaamisen tunnistamisesta korkeakouluopinnoista on myös tärkeää linjata määräyksellä, vaikkei tällaisia tilanteita tulisikaan vastaan kovin usein. Määräys kuitenkin vahvistaa koko tutkintojärjestelmän osaamisperusteisuutta.
Osaamispisteiden ja uusien tutkinnon perusteiden astuttua voimaan 1.8.2015 on erittäin tärkeää että opintonsa ennen sitä aloittaneiden siirtymisestä uuteen tutkintojärjestelmään on annettu selkeät ohjeet. Annetut määräykset vastaavat tähän tarpeeseen hyvin.
3. Kodin ja oppilaitoksen yhteistyön ja opiskelijahuollon keskeiset periaatteet
SAK pitää esitettyjä opiskeluhuollon määräyksiä selkeinä ja perusteltuina. Pidämme erittäin tärkeinä määräyksiä opiskeluhuoltosuunnitelman toteutumisesta ja seurannasta. Vasta suunnitelman toteutumisen seuranta paljastaa, miten hyvin opiskelijahuoltosuunnitelman toimenpiteet ovat jalkautuneet oppilaitosyhteisöön. Opiskelijahuollon kehittäminen on keskeisessä roolissa opintojen keskeyttämisen sekä monien terveyteen liittyvien ongelmien ehkäisemisessä.
4. Suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämiseksi
SAK pitää perusteltuna määrätä suunnitelmasta kurinpitokeinojen käyttämisestä. Kuten määräyksessä on mainittu, suunnitelman laadinnan tavoitteena on varmistaa koulutuksen järjestäjän toimintaperiaatteiden yhdenmukaisuus ja oikeudenmukaisuus kurinpitokeinojen käyttämisessä ja järjestyssäännössä sekä sitouttaa eri osapuolet sovittuihin toimintatapoihin.
5. Opiskelijan terveydentilaa koskevat vaatimukset ammatillisessa peruskoulutuksessa ja näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa
SAK pitää opiskelijan terveydentilaa koskevia määräyksiä selkeinä ja perusteltuina.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry