Finanssivalvonnan kannanottoluonnos työeläkevakuutusyhtiöiden luotettavasta hallinnosta
Finanssivalvonta
PL 103
00101 Helsinki
FIVA 4/02.01.08/2012
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry toteavat yhteisenä lausuntonaan Finanssivalvonnan työeläkevakuutusyhtiöiden luotettavaa hallintoa koskevasta kannanottoluonnoksesta seuraavaa.
Työeläkeyhtiöiden toiminnan tarkoitus
Työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain (TVYL) 2 §:n mukaan työeläkevakuutusyhtiön tehtävänä on harjoittaa sosiaaliturvaan kuuluvaa lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa hoitamalla lakisääteisen työeläketurvan toimeenpanoa ja yhtiölle tätä varten kertyviä varoja vakuutusten käsittämät edut turvaavalla tavalla.
SAK ja STTK toteavat, että Finanssivalvonnan kannanottoluonnoksessa työeläkevakuutusyhtiöiden toimintaa ja hallintoa on tarkasteltu lähinnä sijoitustoiminnan näkökulmasta. Sen sijaan työeläkeyhtiöiden tehtävä lakisääteisen eläkevakuutuksen toteuttajina on jäänyt taka-alalle.
Työeläkeyhtiöiden hallituksen jäseniltä vaadittava asiantuntemus
TVYL:n 9 e §:n 2 momentissa on säädetty työeläkevakuutusyhtiön hallituksen jäsenten kelpoisuusehdoista. Lainkohdan mukaan hallituksen jäsenen on oltava hyvämaineinen ja hänellä on oltava hyvä työeläkevakuutustoiminnan tuntemus. Lisäksi säädetään, että hallituksessa on oltava myös hyvä sijoitustoiminnan asiantuntemus.
Finanssivalvonta on ohjeissaan täsmentänyt lain vaatimusta siten, että hallituksen hyvän sijoitustoiminnan asiantuntemuksen voidaan katsoa täyttyvän, jos vähintään yhdellä kolmasosalla hallituksen jäsenistä on hyvä sijoitustoiminnan asiantuntemus. Nyt Finanssivalvonta katsoo kannanottoluonnoksessaan, että vähintään puolelta hallituksen jäsenistä tulisi edellyttää hyvää sijoitustoiminnan asiantuntemusta.
SAK ja STTK katsovat, että Finanssivalvonnan nyt kaavailemaa sijoitustoiminnan asiantuntemusvaatimusta ei tule ottaa käyttöön. Työeläkevakuutusyhtiöiden päätehtävä on työeläkevakuutuksen toimeenpano, ja sijoitustoiminta on osa tätä kokonaisuutta. TVYL:n 9e §:n 2 momentti edellyttää jokaiselta työeläkeyhtiön hallituksen jäseneltä hyvää työeläkevakuuttamisen asiantuntemusta. Järjestöt toteavat, että työeläkevakuuttamisen ja sijoitustoiminnan asiantuntemus eivät ole toisiaan pois sulkevia. Sijoitusosaamisen turvaamisen lisäksi tuleekin huolehtia siitä, että jokainen hallituksen jäsen täyttää myös lain vaatimuksen lakisääteisen työeläkevakuutuksen tuntemuksesta.
Työmarkkinaosapuolten nimitysoikeus
TVYL:n mukaan sekä työntekijöitä että työnantajia edustavat järjestöt nimeävät kumpikin yhtä monta edustajaa ja heidän lukumääränsä on yhteensä vähintään puolet työeläkeyhtiöiden hallitusten jäsenmäärästä. Tämä oikeus perustuu siihen, että työeläkkeiden rahoitus kerätään työntekijöiden ja työnantajien vakuutusmaksuina. Työeläkeyhtiöllä on yhteiskunnallinen vastuu, joka ulottuu paljon laajemmalle kuin sijoitustoimintaan.
Eläketurvaa hoitavien yhteisöjen hallintoa ei myöskään muualla maailmassa ole annettu pelkästään sijoitusammattilaisten hoidettavaksi. On yleistä, että sekä maksajia että edunsaajia edustavat työmarkkinaosapuolet nimeävät osan eläkelaitosten päätöksentekijöistä.
Työeläkevakuutusyhtiöiden riskien hallinta, säännösten noudattaminen ja hallituksen ohjaus
Työeläkevakuutusyhtiön hallitusten vastuulla on varmistaa, että yhtiössä riskien hallinta ja sen voimavarat ovat riittävällä tasolla.
Työeläkeyhtiöiden hallitusten vastuulla on niin ikään yhtiön sijoitussuunnitelman laatiminen ja sen toteutumisen seuraaminen, tarkoituksenmukaisten ja oikein rajattujen valtuuksien myöntäminen, riittävästä sisäisestä valvonnasta huolehtiminen sekä yhtiön vakavaraisuudesta huolehtiminen. Jotta hallitus pystyy tehokkaasti suoriutumaan tehtävistään, sijoitustoiminnan operatiivista päätöksentekoa ei ole viisasta liian laajasti siirtää hallitustyöskentelyssä tapahtuvaksi.
Työeläkeyhtiöillä on oltava hyvin järjestetty compliance-toiminto ja riittävän tarkka ohjeistus, joilla huolehditaan säännösten luotettavasta noudattamisesta.
Työeläkeyhtiöitä koskevien hallintosäännösten uudistaminen
Sosiaali- ja terveysministeriö on käynnistänyt työeläkeyhtiöiden hallintosäännösten riittävyyden arvioinnin. Ministeriö tekee tämän arvioinnin yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry