s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Lausunto Teollisuuden Voima Oy…

Lausunnot

Lausunto Teollisuuden Voima Oyj:n Olkiluoto 3 ydinvoimalayksikön käyttöä koskevasta lupahakemuksesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi

TEM/573/08.04.01/2016

Teollisuuden Voima Oyj on jättänyt 14.4.2016 valtioneuvostolle hakemuksen, jolla se hakee ydinenergialain (990/1987) 20 § tarkoitettua käyttölupaa:

1. käyttää Olkiluodon voimalaitoksen Olkiluoto 3 voimalaitosyksikköä 4300 MW nimellislämpöteholla sähköenergian tuottamiseen 31. päivään joulukuuta 2038 sekä
  2. käyttää Olkiluoto 3 laitosyksikköön ja muihin Olkiluodon saarella sijaitseviin laitosyksiköihin kuuluvia ydinpolttoaine- ja ydinjätehuollon kannalta tarpeellisia rakennuksia ja varastoja tarvittavine laajennuksineen 31. joulukuuta 2038.

SAK:n kanta

Teollisuuden Voima Oyj:n hakemuksesta käy ilmi, että rakennettu ydinvoimalayksikkö vastaa yleispiirteiltään ja turvallisuuden varmistamiseen liittyviltä perusratkaisuiltaan rakentamislupahakemuksessa esitettyä.

Olkiluoto 3:n turvallisuus on arvioitu kokonaisuudessaan uudelleen Japanissa maaliskuussa 2011 tapahtuneen ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen. Olkiluoto 2:n suunnitelmissa, rakentamisessa ja tulevassa käytössä noudatetaan YEL 2 a luvun turvallisuutta koskevia vaatimuksia.

Olkiluoto 3 täyttää Suomessa olevat, kansainvälisesti edistykselliset turvallisuusvaatimukset, joiden yleisperiaatteet sisältyvät Säteilyturvakeskuksen antamiin määräyksiin ja yksityiskohtaisemmin Säteilyturvakeskuksen julkaisemiin ydinvoimalaitosohjeisiin (YVL ohjeet), säteilyturvallisuusohjeisiin (ST ohjeet) ja valmiusohjeisiin (VAL ohjeet).

Olkiluoto 3:sta aiheutuvat välittömät ja välilliset vaikutukset ihmisille, luonnolle ja rakennetulle ympäristölle on arvioitu SAK:n mielestä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisesti. Yhteysviranomainen on katsonut esitetyn arviointiselostuksen riittäväksi ja rakentamisluvassa on huomioitu hanketta koskeva arviointiselostus sekä yhteysviranomaisen siitä antama lausunto. Arviointiselostuksessa annetuissa lausunnoissa esitettyihin näkökohtiin on SAK:n mielestä kiinnitetty asianmukaisesti huomiota hankkeen toteuttamisessa.

SAK:n mielestä käyttöönottolupa on perusteltu edellä kuvatun mukaisesti ja hyväksyttävissä. Olkiluoto 3:n käyttöönotto on yhteiskunnan kokonaisedun mukainen ja omalta osaltaan kasvattaa merkittävällä tavalla Suomen sähkötuotannon omavaraisuusastetta. Lisäksi SAK toteaa, että ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää puhtaan perusvoiman lisäämistä. Ydinvoimalaitoksen käyttöönotto on merkittävä tekijä päästötavoitteidemme tehokkaassa saavuttamisessa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry