s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot YK:n ihmisoikeusneuvoston ylei…

Lausunnot

YK:n ihmisoikeusneuvoston yleismaailmallinen määräaikaistarkastelu – UPR, Suomen kolmas kansallinen raportti

Ulkoasiainministeriö
PL 178, 00023 Valtioneuvosto
kirjaamo.um@formin.fi

HEL7M0598-62

Luonnoksen kohdan 35 mukaan Suomi ei aio ratifioida siirtotyöntekijöiden ja heidän perheenjäsentensä oikeuksia koskevaa kansainvälistä yleissopimusta sen takia, että Suomen lainsäädännössä ei erotella siirtotyöntekijöitä muista maahanmuuttajista. Ratifiointia ei tarvita, koska siirtotyöntekijöitä ja heidän perheitään suojaavat samat perustuslailliset oikeudet ja Suomen ratifioimat ihmisoikeussopimukset kuin muitakin maahanmuuttajia. Lisäksi luonnoksessa viitataan Suomen tekemiin sosiaaliturvasopimuksiin ja Euroopan unionin sosiaaliturvalainsäädäntöön.

Luonnoksessa esitetyt perustelut ovat harhaanjohtavia eivätkä vastaa omaksuttua linjaa. Suomi on tähän mennessä ratifioinut kansainvälisiä sopimuksia, vaikka lainsäädäntömme on vastannut kyseistä sopimusta eikä lainsäädäntömuutoksia ole tarvinnut tehdä (esim. HE 69/2016).

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:n mielestä on tärkeää, että Suomi ratifioi sopimuksen. Näin se viestittää muille maille auttavansa siirtotyöntekijöitä ja heidän perheitään, tekevänsä ihmisoikeustyötä ja tukevansa kansainvälisen työjärjestön (ILO) työtä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry