Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnos hallituksen esitykseks…

Lausunnot

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle sähköturvallisuuslaiksi

Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 23
00023 Valtioneuvosto

TEM/1808/03.01.01/2015

Yleistä

Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sähköturvallisuuslaiksi. Esityksellä on tarkoitus panna täytäntöön sähkömagneettista yhteensopivuutta koskeva EMC-direktiivi ja pienjännitedirektiivi sekä lisäksi esitys sisältää kansallista sääntelyä. Kyseessä on pääasiallisesti lainsäädäntötekninen uudistus ja muutoksia sektoriasioihin on saatekirjeen mukaan ehdotettu rajallisesti. Sähköturvallisuuslainsäädännön uudistamiselle luo osaltaan tarvetta toteamus, että sähköturvallisuussääntely ei kaikilta osin vastaa voimassaolevan perustuslain vaatimuksia.

SAK:n jäsenliitto Sähköalojen ammattiliitto ry on antanut oman lausuntonsa lakiluonnoksesta ja SAK kannattaa jäsenliittonsa tekemiä muutosehdotuksia. Sen lisäksi SAK haluaa vielä erityisesti korostaa muutamia tärkeänä pitämiään yksityiskohtia.

Yksityiskohtaisia kommentteja

Sähkölaitteistoluokitusta esitetään yksinkertaistettavaksi ja luokitus on 44§:ssä. Esitetyssä muodossa tämä tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi yksittäisen omakotitalon sähkölaitteisto suljettaisiin luokituksen ulkopuolelle. Tällöin ulkopuolisen kolmannen tahon tekemä varmennustarkastus jää tekemättä. SAK ei pidä sähköturvallisuuden kannalta suotavana, että esimerkiksi omakotitalojen tai kesämökkien sähkölaitteistot jätetään varmennustarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Näin ollen luokan 1 sähkölaitteistoa koskeva a) kohdan lause:” jossa on enemmän kuin kaksi asuinhuoneistoa” ehdotetaan poistettavaksi.

Lakiin ehdotetaan lisättäväksi yleisvaatimus haltijan vastuusta ja tarvittavasta kunnossapidosta. SAK pitää tärkeänä tuoda selkeästi esiin laitteiston haltijan vastuuta. Olisi tärkeää, että myös asuinhuoneistojen osalta tehtäisiin määräaikaistarkastuksia ja varmistettaisiin näin laitteiston kunto.

52§:n perusteluissa todetaan, että luovutaan jakeluverkon haltijan velvollisuudesta tehtyjen varmennus- ja määräaikaistarkastuksien ilmoitusten rekisteröintiin. SAK ei kannata muutosta, sillä on tärkeää, että tarvittaessa tarkastusten tekemisestä löytyy rekisteröityä tietoa keskitetysti. Jakeluverkkoyhtiöiden pitämien rekisterien vaihtoehtona voi olla valtakunnallisen rekisterin perustaminen.

55§:n osalta voi pitää puutteena, ettei siinä mainita sähkösuunnitelmaa ja edellytetä sähkösuunnitelman täyttävän sähköturvallisuutta koskevat vaatimukset.

SAK suhtautuu kielteisesti 56§:n ehdotukseen, jonka mukaan maakaapelin laskeminen kaapeliojaan ja sen peittäminen muodostaisi poikkeuksen sähkötöiden tekemisen edellytyksiin. Tältä osin viittaamme Sähköalojen ammattiliiton asiantunteviin perusteluihin omassa lausunnossaan.

Sähköpätevyyttä koskevien kuten myös ulkomailla hankittua kokemusta ja työkokemusta koskevien pykälien osalta SAK viittaa Sähköalojen ammattiliiton lausuntoon.

Lopuksi

Sähköturvallisuus on monen tekijän summa ja Suomen nykyisestä varsin hyvästä tasosta on pidettävä kiinni. Lainsäädännön uudistamisella ei ole syytä ainakaan heikentää turvallisuutta vaan ensisijaisesti lähtökohtana pitää olla turvallisuuden parantaminen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry