Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Tietoyhteiskuntakaaren muutos

Lausunnot

Tietoyhteiskuntakaaren muutos

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi tietoyhteiskuntakaaren ja eräitä tuoteryhmiä koskevien ilmoitettujen laitosten hyväksymis- ja ilmoitusmenettelystä annetun lain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö
kirjaamo@lvm.fi

LVM/1675/03/2015

Hallituksen esityksessä ehdotetaan tietoyhteiskuntakaarta muutettavaksi siten, että kansallisesti saatetaan voimaan radiolaitedirektiivi kumoamalla osittain verkon neutraliteettia koskevaa tietoyhteiskuntakaaren säännöstöä. Lisäksi kaareen esitetään lisättäväksi tarvittavat kansalliset asetukset valvonnasta ja seuraamuksista. Esitetään myös muutettavaksi radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevaa sääntelyä siten, että oikeutta käsitellä ja hyödyntää radioviestinnän anonymisoituja välitystietoja laajennettaisiin nykyisestä ja samalla välitystiedon määritelmää muutettaisiin radioviestinnän osalta. Kyseessä olisi rajattu, viisi vuotta kestävä kokeilu.

SAK ottaa kantaa vain yllä mainittuihin hallituksen esityksiin tietoyhteiskuntakaaren muuttamiseksi ja väliaikaiseksi muuttamiseksi verkon neutraliteetin ja radioviestinnän luottamuksellisuuden osalta eikä lausu lainkaan satelliittipalveluja, televisio- ja radiotoiminnan säätelyä eikä eräitä tuoteryhmiä koskevien ilmoitettujen laitosten hyväksymis- ja ilmoitusmenettelyistä annetuista säätelyesityksistä.

Verkon neutraliteetti

Verkkoneutraliteetin turvaaminen on tärkeä periaate ja siitä on pidettävä kiinni. Internetyhteyspalvelua tarjoava teleyritys ei saa lähtökohtaiesti rajoittaa liikennettä tiettyihin osoitteisiin tai kohdistaa rajoituksia tietyntyyppiseen liikenteeseen. SAK onkin tyytyväinen tietoyhteiskunta-kaaren nykyiseen 110 pykälään, jossa esitetään, ettei internetyhteis-palvelun tarjoaja saa rajoittaa tilaajan tai käyttäjän mahdollisuuksia käyttää internetpalvelua muutoin kuin pykälässä selkeästi erikseen määritellyn tyhjentävän listan mukaisesti. Näissäkin tapauksissa poikkeukset voidaan tehdä vain, jos ne toteutetaan syrjimättömästi eivätkä ne rajoita internetyhteyspalvelun tarkoituksenmukaista käyttöä, estä tai rajoita tilaajan tai käyttäjän mahdollisuutta käyttää haluamiaan sovelluksia ja palveluita tai hidasta kohtuuttomasti internetyhteyspalvelun liikennettä.

HE:ssä lähdetään siitä, että tällaista sähköisen viestinnän sisämarkkina-asetusta ja yleispalveludirektiiviä pidemmälle menevälle kansallista viestintäsopimusten valvontaa sekä tietoja ja läpinäkyvyyttä koskevia vaatimuksia ei enää tarvita. Kantaa perustellaan mm. sillä, että erityisesti matkaviestimarkkinoilla vallitsevan tehokkaan kilpailutilanteen ja yleisesti korkean kuluttajasuojan tason on arvioitu edesauttaneen verkon neutraliteetin toteutumista. Tämä ei ole riittävä peruste, sillä verkon neutraliteetti on laajempi kuin pelkkä matkaviestimarkkinakysymys. Lisäksi verkon neutraliteettia koskevan nykylainsäädännön tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta ei voida vielä vetää johtopäätöksiä säädännön tuoreuden takia.

Radioviestinnän luottamuksellisuus

Radioviestinnän luottamuksellisuutta ehdotetaan muutettavaksi siten, että oikeutta käsitellä ja hyödyntää radioviestinnän anonymisoituja välitystietoja lisätään. Tämä on perusteltua, kun samalla turvataan asiakkaiden tietosuoja. Muutos voi edesauttaa uusien, tiedon hyödyntämiseen perustuvien liiketoimintaideoiden kehittämistä ja syntyä.

Esitykseen liittyy kuitenkin epävarmuutta mm. nopeasti muuttuvan liiketoimintakentän ja teknologian kehityksen vuoksi, joten on perusteltua, että radioviestinnän luottamuksellisuutta koskevat muutosesitykset ovat määräaikaisia. Kun säätelyn onnistumista ja mahdollista jatkamista arvioidaan viiden vuoden päästä, on yhden säädännön tarpeellisuutta arvioivan kriteerin oltava radioviestintää käyttävien ihmisten kokeilun aikainen tietosuojan turva.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry