s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnos hallituksen esitykseks…

Lausunnot

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi sairausvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö
kirjaamo@stm.fi

Lausuntopyyntönne 30.9.2017
STM/676/2017

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi sairausvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti sairausvakuutuslakia vuoden 2018 loppuun. Muutokset koskisivat matkakustannusten korvaamista sekä matkojenyhdistelytoimintaa. Lisäksi ehdotetaan valtuutussäädöstä valtioneuvoston asetuksen antamiselle koskien sairausvakuutuslain perusteella korvattavien, vakuutetulle taksin käytöstä aiheutuneiden matkakustannusten enimmäiskorvausperustetta.

Sairausvakuutuslain 4 luvun 2 §:ä koskien muun henkilön kuin vakuutetun tekemää matkaa täsmennetään. Tähän SAK:lla ei ole huomautettavaa kuten ei uuteen 3a §:än. Taksimatkan korvauksen määrästä ja omavastuuosuudesta säädetään saman luvun 7 §:ssä. Korvauksen saamisen edellytyksenä on, että taksimatka on tilattu Kansaneläkelaitoksen kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä tehneestä tilausvälityskeskuksesta. SAK:n mielestä on tärkeää huolehtia, että tilausvälityskeskuksilla on riittävä paikallistuntemus alueestaan, jotta matkoja voidaan tarvittaessa yhdistellä tarkoituksenmukaisesti. Lisäksi on huolehdittava, että tilausvälityskeskuksen yhteystiedot ovat helposti kaikkien ulottuvilla.

Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi 4 luvun 8 §:ä matkakustannusten korvauksen perusteista ja korvaustaksan vahvistamisesta. Taksiliikennelaki ja taksien enimmäishintajärjestelmä kumoutuvat 1.7.2018 ja sen vuoksi korvausperusteita on muutettava. Luonnoksessa ehdotetaan enimmäiskorvausperusteesta säädettävän valtioneuvoston asetuksella. Yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että enimmäiskorvausperuste perustuisi kuljetuksesta aiheutuviin kustannuksiin ja käytettävissä oleviin varoihin. SAK on huolissaan, tarkoittaako kyseinen kirjaus sitä, että jatkossa asiakkaan maksaman omavastuun osuutta edelleen kasvatettaisiin. SAK näkee uhkana, että mahdollinen taksien vapaa hinnoittelu johtaa matkakustannusten kasvuun, ellei Kansaneläkelaitos pysty liikenteenharjoittajien kilpailutuksella tähän puuttumaan. SAK ei pidä myöskään toivottavana kyseisen pykälän kirjausta, että enimmäiskorvausperusteita voisi olla voimassa samanaikaisesti useita erilaisia maan eri osissa.

Matkojenyhdistelytoiminnasta säädetään 20 luvun 5 §:ssä. SAK näkee matkojenyhdistelytoiminnan tarpeellisena ja toivoo kilpailutuksen vaikuttavan hintatason nousua hillitsevästi. Olisi kuitenkin tarvetta jatkossa ulottaa matkojen yhdistely myös muihin julkisin varoin tuettuihin matkoihin kuin sairausvakuutuslain perusteella korvattaviin matkoihin.

Lopuksi SAK toteaa, että ehdotettu laki olisi voimassa vain vuoden 2018 loppuun. SAK:n näkemyksen mukaan lain pitäisi olla voimassa pitempään. Lisäksi SAK on huolissaan, ehtiikö Kansaneläkelaitos kilpailuttaa ja tehdä sopimukset kaikkien matkojenyhdistelypalvelujen tuottajien ja liikenteenharjoittajien kanssa ennen heinäkuun alkua 2018.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry