s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot ILO:n työkonferenssi: Revision…

Lausunnot

ILO:n työkonferenssi: Revision of the Employment (Transition from War to Peace) Recommendation 71

Lausunto ILO:n 106. kansainvälisen työkonferenssin (2017) aiheesta Employment and decent work for peace and resilience: Revision of the Employment (Transition from War to Peace) Recommendation 71

Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 32, 00023 Valtioneuvosto
kirjaamo@tem.fi

TEM/2409/04.03.02/2015

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, Akavan ja STTK:n näkemyksen mukaan ehdotettu teksti antaa riittävän pohjan aiheen toiselle käsittelylle työkonferenssissa. Esitämme kuitenkin joitain kommentteja ja näkemyksiä sopimustekstiin.

Pakolaisia ja paluumuuttajia koskevien asioiden erottaminen omaksi 5. luvukseen on palkansaajakeskusjärjestöjen mielestä kannatettavaa. Maan sisäisten pakolaisten asema ja säännökset eroavat tästä kohderyhmästä, joten erottelu selkeyttää tarkastelua kuten raportissa todetaan.

Työmarkkinajärjestöjen rooli on ilmaistu tekstissä eri paikoissa eri painotuksella. Erillisessä työmarkkinajärjestöjä koskevassa luvussa yritysten ja työntekijöiden avustamisen lisäksi esillä ovat työehtosopimusneuvottelut sekä muut sosiaalisen vuoropuhelun mallit. Valtioiden tehtäväksi todetaan työmarkkinajärjestöjen tärkeän roolin tunnustaminen esillä olevissa asioissa. Muutamissa muissa luvuissa valtioiden rooliksi määritellään vain työmarkkinajärjestöjen kuuleminen. Palkansaajakeskusjärjestöjen näkemyksen mukaan Suomen tulisi nostaa vahvasti esiin myös kolmikantaisten neuvotteluiden merkitys työllisyyttä, koulutusta ja sosiaaliturvaa koskevissa asioissa.

Roolin vaihteleva määrittely näkyy myös ILO:n kirjaamassa uudessa 5.luvussa, johon kommentteja erityisesti kaivattiin.

• Kohdassa 26 a) todetaan, että valtioiden tulisi opastaa työmarkkinajärjestöjä pakolaisten pääsyssä työmarkkinoille.
  • Kohdassa 27 todetaan, että valtioiden tulisi kehittää ja toteuttaa, milloin mahdollista, yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa kansallisia työllistämisohjelmia, jotka koskevat myös pakolaisia.
  • Kohdassa 34 painotetaan, että valtioiden tulisi tiedostaa työmarkkinajärjestöjen rooli pakolaisten työhön ja yhteiskuntaan kotoutumisen edistämisessä ja tukemisessa.

Palkansaajakeskusjärjestöjen näkemyksen mukaan tärkeintä on painottaa eri osapuolten yhteistyötä työllistymistä edistävien keinojen löytymisessä. Työmarkkinajärjestöjen rooli tässä työssä on olennainen. Rooli ulottuu myös luvussa esiteltyihin työkaluihin, joilla pyritään takaamaan yhdenvertainen kohtelu mm. palkkojen osalta.

Esille nostettujen asioiden osalta palkansaajakeskusjärjestöt toteavat muutamia puutteita. Sosiaalista suojelua koskevaan lukuun on kirjattu tarve turvata perustason sosiaaliturva sekä sosiaali- ja terveydenhoito. Kriisin kohdanneet ihmiset tarvitsevat kuitenkin usein nimenomaisesti erityistä sairauden-/ terveydenhoito mm. psyykkisen kuntoutumisen vuoksi. Kriisin vaikutus mielenterveyteen puuttuu tekstistä täysin. Palkansaajakeskusjärjestöt painottavat tämän olevan tärkeä näkökulma myös kotoutumisen ja työllistymisen kannalta. Myös naisten työmarkkinoille siirtymisen tukeminen perhevapaiden ja lasten hoidon järjestämisen kautta olisi tärkeää lisätä suosituksiin.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Akava ry