Vakavaraisuussääntelyn uudistamista selvittäneen asiantuntijatyöryhmän selvityksen ensimmäisen vaiheen toimeenpano
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lausuntopyyntönne STM/2046/2010
Palkansaajakeskusjärjestöt lausuvat asiasta seuraavaa:
Yleistä
Lausuntopyyntö liittyy yksityisten alojen työeläkejärjestelmän vakavaraisuussääntelyn uudistamiseen. Uudistamista valmistellut työryhmätyö tuli toimeksiantonsa mukaisesti valmiiksi 31.3.2010 loppuun mennessä ja työn tuloksena syntyi kaksi kirjallista selvitystyötä: Laaja-alaisen työryhmän selvitys sekä asiantuntijatyöryhmän selvitys. Lausuntopyyntö koskee viimeksi mainittua selvitystä.
Työmarkkinajärjestöt osallistuivat molempiin selvitystöihin ja ovat olleet osaltaan hyväksymässä niissä esitettyjä ehdotuksia ja päätelmiä. Selvitykset hyväksyttiin yksimielisesti.
Asiantuntijatyöryhmän selvitys sisältää runsaasti sekä lyhyen aikavälin että pidemmän aikavälin jatkovalmisteluja. Vakavaraisuussääntelyn pysyvän kehikon uudistamista ei tule kuitenkaan tehdä itsetarkoituksellisesti, vaan olemassa olevaa sääntelyä hioen. Vuoden 2008 finanssikriisi oli sen kaltainen poikkeustilanne, ettei vastaavanlaisten varalle jatkossakaan voitane valmistautua täysin etukäteen. Yksi tärkeä asia jatkotyössä onkin poikkeusprosessien etukäteismäärittely.
Vakavaraisuussääntelyn uudistaminen oli työskentelytapana haastava. Laaja-alaisen työryhmän oli arvioitava samaan aikaan työskentelevän asiantuntijatyöryhmän työtä. Osin työryhmissä oli päällekkäistä edustusta. Menettelytapa ei ollut paras mahdollinen eikä sitä ole syytä ensisijaisesti käyttää jatkossa.
Hallituksen esitys Eduskunnalle lakisääteistä työeläkevakuutustoimintaa harjoittavien eläkelaitosten kate- ja vakavaraisuussäännösten muuttamisesta
Hallituksen esitys noudattaa yksimielisen asiantuntijatyöryhmän kirjaamia muutosehdotuksia eikä lausunnon antajilla ole sen sisältöön huomauttamista.
Kiinnitämme kuitenkin huomiota siihen, että muutoksista osa (Laki eläkelaitosten vakavaraisuuden laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta, 18 §, ”sijoitukset vakuudettomiin velkasitoumuksiin”) pohjautuvat Vakuutusvalvontaviraston (nykyinen Finanssivalvonta) vuonna 2008 tekemiin havaintoihin ja ehdotuksiin. Toivottavaa on, että erityisesti Finanssivalvonta tarkastelee hallituksen esityksen sisältämiä ehdotuksia vielä kertaalleen ajankohtaisen taloustilanteen Euromaissa huomioiden. On hyvä varmistua vielä erikseen siitä, että nyt uudistettava katesäännöstö toimii mahdollisimman hyvin ajatellen myös viimeaikaisia tapahtumia ja muutoksia valtioiden joukkovelkakirjalainoihin suhtautumisessa ja sijoittajien käyttäytymisessä.
Sinänsä vastapuoliriskit muiden riskien tavoin on perusteltua huomioida ensisijaisesti vakavaraisuusrajan laskennan yhteydessä, mutta jos tällaisten riskien arviointi osoittautuisi erityisen vaikeaksi, voivat katerajoitteet olla jatkossakin tärkeitä.
Jatkovalmistelua edellyttävät selvityksen kohdat
Jatkovalmistelu työryhmän muista ensimmäisen vaiheen ehdotuksista (selvityksen luvut 3.3.2, 5.3. ja 6.4) on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa mahdollisimman pikaisesti virkavalmisteluna ja hyvässä yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.
Työryhmän pidemmän aikavälin esitykset (2. ja 3. vaihe) on tärkeää valmistella perusteellisesti kolmikantayhteistyönä työeläkealan omaa asiantuntemusta hyödyntäen.
SUOMEN AMMATTILIITTOJEN KESKUSJÄRJESTÖ SAK RY
TOIMIHENKILÖKESKUSJÄRJESTÖ STTK RY
AKAVA RY