s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Ionisoimattoman säteilyn väest…

Lausunnot

Ionisoimattoman säteilyn väestölle aiheuttaman altistuksen rajoittaminen

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ionisoimattoman säteilyn väestölle aiheuttaman altistuksen rajoittamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö
kirjaamo@stm.fi

Lausuntopyyntönne 12.6.2017
STM100:00/2016 STM/2388/2017

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoa ehdotuksesta sosiaali-ja terveysministeriön asetukseksi ionisoimattoman säteilyn väestölle aiheuttaman altistuksen rajoittamisesta. Asetus annetaan osana säteilylain kokonaisuudistusta.

Asetuksen soveltamisala koskisi väestön altistumista. Työntekijöiden altistuksen rajoittamisesta säädetään erikseen. Lääketieteellinen tutkimus ja hoito terveydenhuollon yksiköissä jäisivät soveltamisalan ulkopuolelle, samoin auringon säteilyn aiheuttama altistus ja altistuminen suurjännitteisten, sähköturvallisuuslain vaatimusten mukaisten ilmajohtojen aiheuttamille sähkökentille.

Altistuksen raja-arvot annettaisiin nykyisten rajojen lisäksi myös alle 100 kHz:n sähkömagneettisille kentille ja uusina vaatimuksina ultraäänelle, infrapunalle sekä näkyvälle valolle.

Liitetaulukot sisältävät asiaa koskevat tekniset yksityiskohdat. Useille ionisoimatonta säteilyä käyttäville sovelluksille on julkaistu kansainvälisiä standardeja altistuksen määrittämiseksi ja näitä standardeja pitäisi noudattaa.

Asetuksen perusteluissa todetaan, että suurimmat väestön altistukset ionisoimattomalle säteilylle syntyvät käytännössä kauneudenhoitoalan palveluissa. Suuritehoisimpien laitteiden käyttö saattaa jatkossa edellyttää toiminnan muuttamista terveydenhuollon toimintayksiköissä tapahtuvaksi. Tältä osin SAK pitää säätelyn täsmentymistä tarpeellisena.

Koska kauneudenhoitoalan palveluja tarjoavissa yrityksissä on tehty taloudellisia investointeja laitehoitojen mahdollistamiseksi, ovat kohtuulliset siirtymäajat tarpeen ainakin joiltain osin. Siltä osin kuin laitteiden käyttöön liittyy terveydellisiä riskejä tai terveyshaittoja, olisi niiden käyttö lopetettava ilman siirtymäaikoja.

Liitteissä esitetyt raja-arvot ovat varsin teknisluonteisia, eivätkä maallikot tai kuluttajapalveluja tarjoavat tahot, esimerkiksi kauneudenhoitoalan yrittäjät, välttämättä pysty itse arvioimaan liitteiden perusteella ylittyvätkö raja-arvot vai ei jossakin toiminnassa. Tämän vuoksi laitevalmistajien tai laitteiden maahantuojien on huolehdittava, etteivät kuluttajapalveluihin luovutetut laitteet aiheuta raja-arvojen ylittymistä normaalissa käytössä. Laitteiden käyttöohjeiden on oltava tältä osin selkeitä ja riittävän kattavia ja myös tarvittaessa käytön opastuksesta on huolehdittava.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry