Valmisteverotuslain ja jäteverolain muuttaminen
Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laeiksi valmisteverotuslain ja jäteverolain muuttamisesta sekä vanhan valmisteverotuslain 66 ja 67 §:n kumoamisesta
Valtiovarainministeriö
valtiovarainministerio@vm.fi
VM006:00/2014
SAK ottaa lausunnossaan kantaa vain valmisteverotuslain muuttamiseen.
Valmisteverojen tehokas kantaminen edellyttää sähköisen asioinnin käyttöönottoa valmisteverotuksessa. Esitysluonnoksessa ehdotetaan veron ilmoittamista koskevia säännöksiä muutettavaksi siten, että ne soveltuisivat nykyistä paremmin sähköiseen asiointiin.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan myös alkoholijuomien ohjetasojen käyttöönottoa verovalvonnan selkeyttämiseksi ja helpottamiseksi sekä laittoman matkustajatuonnin hillitsemiseksi.
SAK pitää hyvänä ehdotettua ohjetason käyttöönottoa ja yksityishenkilöiden näyttö- ja selvitysvelvollisuutta tuotteiden omasta käytöstä. Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntö mahdollistaa muutokset.
Arvioitaessa, ovatko matkustajan mukanaan tuomat alkoholijuomat tulleet omaan käyttöön vai onko kyse kaupallisesta hallussapidosta, tuotteiden määrä on vain yksi peruste kokonaisharkinnassa. Huomioon otetaan myös tuotteiden haltijan kaupallinen asema ja hallussapidon syyt, tuotteiden sijaintipaikka ja käytetty kuljetustapa, tuotteisiin liittyvät asiakirjat, tuotteiden luonne sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
SAK katsoo, että tullivalvonnan kattavuuden lisääminen ja tehostettu valvonta edellyttävät vähintään esitettyjen 20 henkilötyövuoden lisäämistä Helsingin tullitoimipaikan liikkuvaan valvontaan ja 2 henkilötyövuoden lisäresursointia valmisteverotukseen sujuvan veroharkinnan toteuttamiseksi.
SAK pitää tärkeänä, että valvonnan tehostamisen vaikutuksia laittomaan maahantuontiin seurataan.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry