s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Luonnos hallituksen esitykseks…

Lausunnot

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 8 §:n muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö
kirjaamo@minedu.fi
vakamaksulaki@minedu.fi

OKM/32/010/2017

Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 8 §:n muuttamisesta.

Vuoden 2016 budjettiriihen yhteydessä pääministeri Juha Sipilän hallitus sopi toimenpiteistä, joilla pyritään nostamaan työllisyysastetta. Keväällä 2017 kehysriihessä hallitus päätti osana kannustinloukkujen purkamista varhaiskasvatusmaksujen alentamisesta.

Hallituksen esityksen mukaisesti varhaiskasvatusmaksuja alennetaan pieni- ja keskituloisilta sekä perheiltä, joilla on useampi lapsi varhaiskasvatuksessa. Alennukset tehdään muuttamalla maksujen määräytymiseen käytettävien tulojen määräytymisperusteita. Toisen lapsen maksua alennetaan siten, että toisen lapsen maksu olisi aina enintään 50 prosenttia ensimmäisen lapsen maksusta. Kolmannen ja siitä seuraavien lasten maksut olisivat enintään 20 prosenttia nuorimman lapsen maksusta. Maksujen alentamisen myötä tuhansia perheitä siirtyisi maksuttomaan varhaiskasvatukseen.

Esityksen tavoitteena on pieni- ja keskituloisilta perittävien varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen alentaminen. Asiakasmaksun alentaminen lisäisi esityksen mukaan työnteon kannustavuutta, parantaisi perheiden taloudellista tilannetta ja mahdollistaisi useamman lapsen osallistumisen varhaiskasvatukseen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry näkee esityksen tavoitteet tärkeiksi ja ensisijaisesti korjattaviksi asioiksi. Muutos vaikuttaa ensi kädessä naisten työllistymiseen, parantaa pienituloisimpien lapsiperheiden tilannetta sekä tasa-arvoistaa lasten mahdollisuutta osallistua varhaiskasvatukseen.

SAK kokee opetus- ja kulttuuriministeriön esityksen tervetulleeksi muutokseksi helpottamaan suomalaisten lapsiperheiden tilannetta. Hallituksen esityksen mukaiset toimet helpottavat erityisesti pieni- ja keskituloisten naisten ja yksinhuoltajien työllistymismahdollisuuksia purkamalla osan varhaiskasvatuslaissa piilevistä kannustinloukuista. Esityksen arvioiden mukaan työllistymisvaikutus olisi noin 4 000 henkilön kohdalla. Työllistyminen merkitsee sosiaaliturvan kannalta muun muassa paremman eläkkeen kertymistä yksilölle, mutta myös pienempiä sosiaaliturvamenoja valtiolle. Lisäksi valtion verotulot lisääntyvät työllisyysasteen kasvaessa.

Vaikkakin varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen pienentämisellä on suoria vaikutuksia lapsiperheiden taloustilanteeseen sekä lasten osallistumiseen varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksen asiakasmaksut ovat vain yksi niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat esimerkiksi pienituloisten naisten työllistymiseen. Jotta lapsiperheiden asemaa ja naisten työllistymistä voidaan kokonaisvaltaisesti parantaa, tulisi ottaa huomioon kaikki yksittäiset tekijät, kuten esimerkiksi perhevapaajärjestelmä.

Päivähoitomaksujen alentaminen vaikuttaa positiivisesti erityisesti pieni- ja keskituloisten sekä monilapsisten perheiden taloudelliseen tilanteeseen. SAK katsoo, että tämä on erittäin tervetullut muutos, sillä maksujen alentaminen kasvattaa vastaavalla summalla kyseisien perheiden ostovoimaa. Päivähoitomaksujen alentamisella parannetaan huomattavasti pienituloisimpien perheiden lasten mahdollisuutta osallistua varhaiskasvatukseen.

SAK näkee hallituksen esityksen parantavan myös lasten keskinäistä tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen on todettu olevan merkittävä tekijä lapsen kehityksen, myöhemmän koulumenestyksen sekä syrjäytymisen ehkäisemisen kannalta. Suomessa on muihin EU-maihin sekä Pohjoismaihin verrattuna selkeästi alhaisempi osallistumisaste varhaiskasvatukseen. SAK näkeekin, että kaikkien lasten mahdollisuuksia osallistua varhaiskasvatukseen on parannettava entisestään. Esityksen mukaiset alennukset asiakasmaksuihin ovat tarpeen, mutta SAK kannattaa pidemmällä tähtäimellä kokonaan maksutonta varhaiskasvatusta, jotta varhaiskasvatus olisi todellakin tasa-arvoinen kaikkia lapsia kohtaan.

Yhtenä tärkeimpänä varhaiskasvatuksen tasa-arvoistavana tekijänä SAK näkee subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoituksen purkamisen. Täyden päivähoito-oikeuden koskeminen vain kokoaikaisesti työskentelevien tai opiskelevien vanhempien lapsia vaikeuttaa työllistymistä, sillä kynnys ottaa vastaan tilapäistä työtä nousee kohtuuttomaksi, jos työnhakijan lapsi on osa-aikahoidossa. Tämän lisäksi subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen jakaa lapset kahteen ryhmään; niihin, joiden vanhemmat työskentelevät ja niihin, joiden vanhemmat ovat työttömiä. Jako epätasa-arvoistaa lapsia.

Lausunnon keskeinen sisältö

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK näkee opetus- ja kulttuuriministeriön esityksen tervetulleeksi muutokseksi helpottamaan suomalaisten lapsiperheiden tilannetta sekä lisäämään varhaiskasvatuksen käyttöastetta.

SAK uskoo varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen alentamisen tukevan vanhempien mahdollisuuksia käydä töissä niin halutessaan. Erityisesti asiakasmaksujen alentaminen helpottaa pienituloisten naisten ja yksinhuoltajien tilannetta. Kannustinloukkuja purkamalla tuetaan työllistymisasteen nousua, mikä puolestaan vaikuttaa suoraan valtion verotuloihin korottavasti sekä maksettavien sosiaalimaksujen määrään vähentävästi.

SAK:n mukaan hallituksen esitys parantaisi myös lasten osallistumisastetta varhaiskasvatukseen sekä mahdollistaisi myös pienituloisten perheiden lapsien osallistumismahdollisuuksia. Varhaiskasvatuksella voidaan ehkäistä syrjäytymistä, edesauttaa lapsen kehitystä sekä oppimista. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja alentamalla lisätään siis lasten tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa.

Vaikka esityksen mukainen maksujen alentaminen on tervetullut ja tärkeä toimenpide, SAK näkee, että naisten työllisyyden ja lapsiperheiden arjen parantamiseksi tulisi tehdä suurempia muutoksia ottaen huomioon kaikki seikat, jotka vaikuttavat lapsiperheiden arkeen. Tällaisia ovat esimerkiksi perhevapaat. Lisäksi SAK näkee, että pidemmällä tähtäimellä kaikkien lasten edun mukaista olisi täysin maksuton varhaiskasvatus. SAK esittää, että subjektiivinen päivähoito-oikeus palautetaan täysimääräisenä ilman rajoituksia kaikille lapsille, jolloin lapset olisivat tasa-arvoisessa asemassa varhaiskasvatuksessa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry