Hallituksen esityksen luonnos varhaiskasvatuslaiksi
Opetus- ja kulttuuriministeriö
kirjaamo@minedu.fi
varhaiskasvatuslaki@minedu.fi
OKM 15/010/2015
SAK pitää esitystä pääsääntöisesti hyvänä, vaikka sieltä puuttuukin vielä oleellisia seikkoja, jotka parantaisivat lasten, perheiden ja työntekijöiden asemaa.
Kelpoisuusehdot
Tiukat kelpoisuusehdot vähentävät joustavuutta, vaarantavat henkilöstön saantia ja voivat lyhentää työuria, kun hoitajien liikkumista erilaisten työtehtävien välillä rajoitetaan. Tämän johdosta kriteereitä pitää joustavoittaa. Esimerkiksi perhepäivähoitajille voisi luoda ammatillisen väylän lastenhoitajan tehtäviin, ja myös nuoriso- ja vapaa-ajan ohjauksen perustutkinto voisi pätevöittää lastenhoitajan tehtäviin. Myös sosionomien täydennyskoulutusta pitää kehittää. Tarpeettoman kireät kelpoisuusvaatimukset voivat myös johtaa määräaikaisen työvoiman lisääntyneeseen käyttöön jos tilapäisesti on poikettava kelpoisuusvaatimuksista. Työntekijän lisäksi määräaikaisista työsuhteista kärsivät myös lapset jos se johtaa hoitajien tarpeettomaan vaihtuvuuteen.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus
SAK on huojentunut, subjektiivinen päivähoito-oikeus säilyy. Oikeuden rajaus olisi johtanut perheiden kannalta raskaaseen ja kuntien kannalta kalliiseen byrokratiaan sekä lisännyt eriarvoisuutta.
Päivähoitomaksut
SAK on pettynyt, että lakiluonnoksessa ei porrastettu päivähoitomaksuja käytön mukaan. Maksujen porrastus olisi toteuttanut hallitusohjelman tavoitetta päivähoidon joustavammasta käytöstä ja työllistymiskynnyksen pienentämisestä. SAK toivoo, että asiakasmaksulain valmistelu aloitetaan mahdollisimman pian tämän vuoden aikana, kuten lain perusteluissakin todetaan. SAK esittää, että tässä yhteydessä kaikkia päivähoitomaksuja alennetaan.
Nykyisessä järjestelmässä, jossa maksut eivät juuri riipu käytöstä, on kaksi keskeistä ongelmaa:
- osa-aikatyön vastaanottaminen on usein heikosti kannattavaa
- kokoaikatöissä olevien vanhempien lasten hoitopäivät voivat venyä tarpeettomasti, kun perheillä ei ole taloudellista kannustinta pyrkiä lyhentämään hoitopäiviä.
Maksujen aito porrastus käytön mukaan korjaisi nämä ongelmat. Näin voitaisiin lisätä työllisyyttä sekä toisaalta säästää päivähoidon kustannuksissa.
Hallinnonala-siirto
SAK pitää hyvänä varhaiskasvatuksen hallintoa ja valvontaa koskevien säädösten yhdistämistä. Hallinnonalasiirto pitää toteuttaa yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Varhaiskasvatuksen ja sosiaali-ja terveydenhuollon yhteistyötä on vahvistettava ottaen huomioon mm. uusi sosiaalihuoltolaki.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry