SAK:n lausunto valtioneuvoston selontekoon kauppojen aukioloaikojen laajentamisen vaikutuksista
Eduskunnan talousvaliokunta
Kun kauppojen aukioloa laajennettiin vuonna 2009, sovittiin samalla työmarkkinajärjestöjen kesken muutoksista työehtosopimuksiin. Tällöin päätettiin myös, että eduskunnalle annetaan selonteko kauppojen aukioloajan laajentamisen vaikutuksista.
SAK pitää perusteltuna, ettei selonteossa esitetä kauppojen aukioloihin laajennusta. Uudet aukioloajat ovat olleet voimassa vasta kolme vuotta. Sen sijaan hallituksen, eduskunnan ja alan työmarkkinajärjestöjen on syytä paneutua aukioloaikojen laajentumisen aiheuttamiin negatiivisiin vaikutuksiin.
Työn ja perhe-elämän yhteensovitus kärsinyt
Kaupan alan luottamusmiehille tehdyn kyselyn mukaan jopa 86 prosenttia henkilöstöstä kokee, että aukioloaikojen laajentamisella on ollut negatiivisia vaikutuksia työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Noin 40 prosenttia kokee, ettei työvuorojen laadinta ole ollut tasapuolista eivätkä he ole pystyneet vaikuttamaan työvuorojärjestelyihin silloinkaan, kun perhe-elämän yhteensovitus olisi sitä edellyttänyt.
Oikeudenmukaisilla työaikajärjestelyillä voidaan työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen vaikeuksia lieventää. Näihin työpaikkatason käytäntöihin alan työmarkkinaosapuolet voivat osaltaan vaikuttaa.
Kokoaikatyö ei lisääntynyt
Aukioloaikoja laajennettaessa lähdettiin siitä, että kokoaikatyön määrä lisääntyisi. Näin ei ole tapahtunut, vaan lisätunnit ovat jakaantuneet useamman työntekijän kesken. Vain yksi kymmenestä kauppiaasta on ilmoittanut palkanneensa lisää työvoimaa aukiolomuutosten vuoksi.
Osa-aikatyö on lisääntynyt eikä lisätyön tarjoamisvelvoitetta ole noudatettu. Kaupan työntekijöistä 35 prosenttia on osa-aikaisia. Työntekijöillä on useimmiten halu päästä osa-aikatyöstä kokoaikaiseen työsuhteeseen, jotta työllä voisi ansaita toimeentulonsa. Lisätyön tarjoamisvelvoitteen toteutumista on valvottava tiukemmin.
Työturvallisuutta selvitettävä tarkemmin
Eduskunta edellytti vuonna 2009, että aukioloaikojen vaikutusta työntekijöiden turvallisuuteen on selvitettävä. SAK pitää puutteena, että tällaista selvitystä ei sisälly selontekoon. Yksintyöskentely on lisääntynyt alle 400 neliön päivittäistavarakaupoissa, mikä on lisännyt työturvallisuusuhkaa.
Kannattavuus heikentynyt – kauppa keskittynyt
Kauppojen aukioloaikojen lisäämisellä on ollut negatiivinen vaikutus kaupan kannattavuuteen erityisesti erikoiskaupassa. Sen sijaan suuret päivittäistavaraketjut ovat jatkaneet kasvuaan. Isojen ketjujen on helpompi järjestää aukiolojen laajennus kuin muutaman työntekijän pienessä kaupassa. Aukioloaikojen laajennus on osaltaan ollut vahvistamassa kaupan keskittymistä.
Lain 4 §:ää kiristettävä
Lain 4 §:n tavoitteena on, ettei yrittäjää velvoiteta pitämään liikettä auki aina kauppakeskuksen ollessa auki. Valta on siirtynyt tosiasiallisesti kauppakeskuksille samaisen pykälän ehdollistavalla kirjauksella: ”ellei liikkeen avoinna pitämisen voida osoittaa olevan kauppakeskuksen kannalta välttämätöntä.”
Ostoskeskuksissa 45 prosenttia kaupoista ei ole voinut pitää liikettä kiinni yhtään päivää viikossa. Kauppakeskuksen johdon päätöksillä, ketju- ja vuokrasopimuksilla on estetty mahdollisuus pitää liike kiinni kerran viikossa. Selvä enemmistö yrittäjistä totesi kyselyssä, ettei sunnuntaikauppa ole ollut edes kannattavaa.
Lain pykälää on syytä tarkentaa, jotta yrittäjälle syntyy tosiasialliset mahdollisuudet päättää yhdestä vapaapäivästä viikossa.
Poikkeuslupakäytäntö yhtenäiseksi
Poikkeuslupien keskittäminen on siirrettävä yhteen aluehallintovirastoon, jotta myöntämiskäytäntö olisi yhteneväinen koko maassa. Hakijan tulee osoittaa erityiset syyt poikkeusluvan myöntämiseksi.
SAK:
- pitää hyvänä, ettei hallitus esitä aukioloajan laajennusta
- kehottaa alan työmarkkinajärjestöjä parantamaan työn ja perhe-elämän yhteensovitusta työaika- ja sopimusjärjestelyin sekä vaikuttamaan työpaikkatason käytänteisiin koulutuksen keinoin tavoitteen saavuttamiseksi
- edellyttää tiukempaa valvontaa, että lisätyön tarjoamisvelvoite toteutuu
- edellyttää aukiololaajennuksen vaikutuksien arvioimista työntekijöiden työturvallisuuteen
- puuttumaan monin toimin kaupan keskittymiskehitykseen
- kiristämään lain 4 §:ää siten, että yrittäjille syntyy tosiasialliset mahdollisuudet päättää itse liikkeen pitämisestä kiinni yhtenä päivänä viikossa
- ehdottaa poikkeuslupien keskittämistä yhteen aluehallintovirastoon.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry