Työeläkelaitosten selvitystilaa ja konkurssia koskevien säännösten muuttaminen
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 Valtioneuvosto
Lausuntopyyntönne STM068:00/2009
SAK, STTK ja AKAVA pitävät hallituksen esitystä työeläkevakuutusyhtiöiden, eläkesäätiöiden ja eläkekassojen selvitystilaa ja konkurssia koskevista säännösmuutoksista tarpeellisena. Keskeisenä tavoitteena on pidettävä sitä, että myös selvitystila- ja konkurssitilanteissa on olemassa ennalta määrätyt säännöt sen suhteen kuinka vakuutettujen työeläkkeet turvataan kaikissa tilanteissa. Esitettyjen muutosten avulla selvitystila- ja konkurssiaikaista selvittelyä ja vakuutuskantojen siirtämistä sekä prosessien läpinäkyvyyttä ja hallittavuutta voidaan parantaa nykytilanteeseen verrattuna. Erityisesti lainsäädäntöön esitettävät määräajat ovat tässä suhteessa tärkeitä.
Työeläkevakuutusyhtiöistä annettu laki perustuu nykyisellään pitkälti viittaustekniikkaan siten, että lakiin on otettu vain työeläkevakuutusyhtiöitä koskevat tarpeelliset erityissäännökset, ja muilta osin viitataan vakuutusyhtiölakiin, jossa puolestaan viitataan osakeyhtiölakiin. Myös nyt kyseessä oleva työeläkelaitosten, eläkesäätiöiden ja eläkekassojen selvitystilaa ja konkurssia koskevat muutokset on esitetty tehtäviksi samalla viittaustekniikalla.
Eläkesäätiöitä ja -kassoja koskevat vastaavat säännökset annettaisiin eläkesäätiölaissa ja vakuutuskassalaissa. Allekirjoittaneet järjestöt katsovat, että vastaavasti työeläkeyhtiöitä koskevat selvitystilaa ja konkurssia koskevat erityissäännökset on perusteltua säätää työeläkeyhtiöistä annetussa laissa eikä vakuutusyhtiölaissa. Viittaustekniikka on muutoinkin lainsäädännön selkeyden kannalta ongelmallinen. Työeläkeyhtiöt harjoittavat lakisääteistä sosiaalivakuutusta, joten niiden toimintaa koskevat säännökset olisi perusteltua sisällyttää kokonaisuudessaankin työeläkevakuutusyhtiölakiin.
Konkurssissa tai selvitystilassa olevan eläkelaitoksen vakuutuskannan jakamisen suhteen esityksessä on päädytty vakuutuskannan tasajakoon niissä tilanteissa, joissa vuoden määräajan kuluessa ei synny sopimusta vakuutuskannan siirrosta. Tasajako katsotaan esityksessä ratkaisuksi, johon liittyy kilpailun kannalta vähiten ongelmia. Tasajako muuttaisi markkinaosuuksia, mikä voidaan nähdä ongelmallisena muun muassa kilpailuneutraliteetin kannalta. Toisaalta vakuutuskannan jakaminen suhteessa kulloinkin olemassa olevaan kilpailutilanteeseen eli markkinaosuuksiin voi lisätä alan keskittymistä. Tämä jakosääntö voi myös houkuttaa eläkelaitoksia jarruttamaan neuvotteluja ja sopimista kannansiirroista.
Hallituksen esityksen periaateratkaisut ja niiden pohjalta tehtävät pykäläesitykset vaativat vielä huolellista jatkoselvittelyä ja valmistelua. Tätä työtä on jatkettava yhteistyössä keskeisten työmarkkinajärjestöjen ja eläkelaitosten kanssa.
SUOMEN AMMATTILIITTOJEN KESKUSJÄRJESTÖ SAK RY
TOIMIHENKILÖKESKUSJÄRJESTÖ STTK RY
AKAVA RY