Yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymykset
Lausunto Verohallinnon ohjeluonnokseen "Yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymykset"
Verohallinto
Henkilöverotuksen ohjaus- ja kehittämisyksikkö
PL 325, Vääksyntie 4
00052 Vero
A119/200/2016
Verohallinto on pyytänyt Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:ltä lausuntoa ohjeluonnokseensa ”Yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintäkysymykset”. Lausuntona ohjeluonnokseen esitämme seuraavaa:
Verohallinnon ohjeluonnoksessa käsitellään yleishyödyllisten yhteisöjen ja julkisyhteisöjen vapaaehtoistoimintaa ennakkoperinnän näkökulmasta. Lisäksi ohjeluonnoksessa on Verohallinnon kannanottoja yleishyödyllisten yhteisöjen yleisimpiin ennakkoperintää koskeviin kysymyksiin.
Uuden ohjeen tarkoitus on korvata Verohallinnon ohje ”Talkootyön verotus” (Dnro 508/32/2005, 12.10.2005). Lisäksi luonnollisen henkilön toiselle luonnolliselle henkilölle tekemän talkoo-, naapuriapu- ja vaihtotyön ennakkoperintää käsitellään Verohallinnon ohjeessa ”Luonnollisen henkilön tekemän talkoo-, naapuriapu- ja vaihtotyön verotus” (Dnro A31/200/2013, 4.11.2013).
SAK pitää hyvänä, että Verohallinto antaa ajantasaisen ohjeensa koskien yleishyödyllisten yhteisöjen vapaaehtoistoiminnan ennakkoperintää, koska tästä asiakokonaisuudesta herää usein kysymyksiä käytännön soveltamistilanteissa. Kuten Verohallinnon ohjeluonnoksessakin on mainittu, lainsäädännössä ei ole määritelty muun muassa talkootyön tai vapaaehtoistyön käsitteitä eikä tuloverolaissa ole säädetty erikseen niiden verotuksesta. Talkoo- ja vapaaehtoistyötä arvioidaan verotuksessa näin ollen tuloverolain yleissäännösten perusteella, ja tämänkin vuoksi on tärkeää, että Verohallinto antaa käytännönläheisen soveltamisohjeensa eri toimijoiden avuksi. SAK:n näkemyksen mukaan ohjeluonnoksen esimerkit ovat hyviä ja avaavat asiaa lukijalle käytännönläheisesti.
SAK:lla ei ole Verohallinnon ohjeluonnoksen aineelliseen sisältöön yksityiskohtaisia kommentteja vaan käsityksemme mukaan ohjeluonnos lähtökohtaisesti vastaa vakiintunutta verotus- ja oikeuskäytäntöä sekä ennakkoperinnässä noudatettua menettelyä.
Esitämme ohjeluonnokseen yleisluontoisina kommentteinamme seuraavaa:
Verohallinnon ohjeluonnos on asiasisällöltään hyvin kattava ja yksityiskohtainen, mitä pidämme erittäin hyvänä, mutta samoja asioita on osin toistettu ohjeluonnoksen eri kohdissa, mikä tekee ohjeesta kokonaisuutena hieman vaikeaselkoisen ja raskaslukuisen.
Verohallinnon ohjeluonnoksen kohdassa 3 on käsitelty vapaaehtoistyöntekijöiden kouluttamista. Pidämme tärkeänä, että tämä asiakokonaisuus sisällytetään Verohallinnon lopulliseen ohjeeseen. Vapaaehtoistyöntekijälle ei tule muodostua veronalaista etua vapaaehtoistyöhön liittyvästä koulutuksesta, kuten ohjeluonnoksessa on mainittukin.
Toinen asiakokonaisuus, jonka käsittelyä Verohallinnon lopullisessa ohjeessa pidämme välttämättömänä, on kohdassa 6 käsitellyt kustannusten korvaukset: erityisen tärkeänä pidämme matkakustannusten korvaamista koskevaa ohjeistusta. Esimerkiksi kohdassa 6.1.3.3 Useiden eri työnantajien palveluksessa työskentely käsitellyistä tilanteista herää usein käytännön kysymyksiä. Esimerkin 27 kannanotto hallituksen jäsenelle maksetuista matkakustannusten korvauksista on tärkeä. Verohallinnon ohjeluonnokseen voisi lisäksi ottaa vastaavan esimerkin tilanteesta, jossa hallituksen jäsenelle ei makseta erikseen kokouspalkkiota.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry