s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Hallituksen esitys työttömyyst…

Lausunnot

Hallituksen esitys työttömyysturvalain 14 luvun 3a, 3c ja 3d pykälien muuttamisesta

STM lausuntopyyntö hallituksen esityksestä laiksi työttömyysturvalain 14 luvun 3a, 3c ja 3d § muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö
kirjaamo@stm.fi

STM63:00/2017

Lausunnolla oleva esitys liittyy olennaisesti valmisteilla olevaan maakuntamalliin ja tulevien kasvupalveluiden rahoitukseen. SAK on kiinnittänyt huomiota jo kasvupalveluiden rahoitusta koskevan esityksen yhteydessä maakuntien puuttuviin kannusteisiin järjestää työllisyyttä edistäviä toimia. Maakuntien saamaan yleiskatteelliseen rahoitukseen vaikuttavat olennaisesti myös työttömien määrä ja työttömyysaste, joten riskinä on työvoimapalveluihin satsaamisen jääminen vähemmälle.

Hallituksen esitysluonnoksessa todetaan nyt työmarkkinatuen rahoitusvastuun taustalla olevan periaate työllistymisen hyötyjen jakautumisesta tasaisemmin julkisen sektorin eri toimijoiden kesken. Tämä edellyttäisi, että myös maakunnille asetettaisiin vastuu työmarkkinatuen rahoituksesta. Tähän ajatukseen SAK yhtyy.

Esityksessä ehdotetaan nykyisin työmarkkinatuen saajan kotikunnalle kohdistuvan työmarkkinatuen rahoitusvastuun jakamisesta jatkossa maakunnan ja kotikunnan kesken puoliksi. Esityksessä kuitenkin todetaan, ettei kunta pysty enää aiemmassa määrin vaikuttamaan oman kunnan alueen työmarkkinatukea saavien työttömyyteen, sillä kuntien tehtäviä siirtyy maakuntien järjestämisvastuulle. Pakkoyhtiöittämisen vaatimus vaikeuttaa kuntien toimia edelleen.

Edellä mainitusta huolimatta niin sanottu sakkomaksu säilyy jaosta huolimatta kuntien osalta kohtuullisen suurena. Jaon todetaan vastaavan kuntien tosiasiallista mahdollisuutta vaikuttaa työllisyyteen, sillä opetus- ja kulttuuritoimi säilyy kunnilla. Perustelut eivät tältä osin vakuuta, sillä työmarkkinatuen sakkomaksut eivät SAK:n näkemyksen mukaan kannusta satsaamaan kirjastoon tai peruskouluun.

SAK painottaa, ettei sakkomaksun ulottaminen myös osin maakuntien vastuulle yksin riitä maakunnille kannustimeksi huolehtia työvoimapolitiikasta. Maakuntien pitäisi huolehtia tasapuolisesti kaikkien työttömien työllistymisestä, ei vain työmarkkinatukea saavista työttömistä. Tämän varmentamiseksi maakunnille tulisi asettaa myös muita kannusteita.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry