Tämä on SAK

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK edustaa 18:aa ammattiliittoa ja niiden yli 800 000:ta jäsentä. SAK:lla ei ole henkilöjäseniä, vaan jäseniämme ovat työehtosopimuksia neuvottelevat ammattiliitot.

SAK tekee yhteiskunnallista edunvalvontaa, jolla vaikutetaan työelämässä olevien ja sinne tulevien ihmisten asemaan ja mahdollisuuksiin työssä ja yhteiskunnassa. Visionamme on maailman paras työelämä, jossa sekä työntekijällä että yrityksellä on mahdollisuus kukoistaa.

Historia

SAK syntyi osana kansainvälistä työntekijöiden liikehdintää 1900-luvun alussa. SAK:n edeltäjä Suomen Ammattijärjestö SAJ perustettiin Tampereella 15.–17. huhtikuuta 1907. SAJ:n seuraajaksi perustettiin vuonna 1930 Suomen Ammattiyhdistysten Keskusliitto SAK ja vuonna 1969 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK. SAK on Suomen vanhin ja suurin ammatillinen keskusjärjestö.

Elintarviketyöntekijä, sähköasentaja ja rakennusmaalari ryhmäkuvassa.

Tutustu SAK:n ammattiliittoihin

SAK:lla ei ole henkilöjäseniä, vaan jäseniämme ovat 18 ammattiliittoa. Näissä liitoissa on yhteensä yli 800 000 jäsentä. He ovat muun muassa lastenhoitajia, matkustamohenkilöstöä, linja-autonkuljettajia, tarjoilijoita, vartijoita, rakennustyöntekijöitä, paperiteollisuuden prosessinhoitajia, sähköasentajia ja tanssijoita.

Ajankohtaista SAK:ssa