s a k·fi Tavoitteet

Tavoitteet

SAK:n tavoitteissa vaalikaudelle 2023–2027 korostuvat tasapuolinen sopiminen ja reilu työelämä. Yhä useamman työntekijän on päästävä yleissitovien työehtojen piiriin ja työntekijöillä pitää olla oikeus valita työpaikalleen luottamusmies. Työmarkkinarikollisuuteen on puututtava nykyistä systemaattisemmin ja työntekijöiden alipalkkaus ja hyväksikäyttö on estettävä.

Piirroskuva kukkarosta, josta kasvaa kukkasia ja niiden yläpuolella lentelee perhonen.

Tavoite 1

Työehtosopimusten turvaaminen

Yhä useamman työntekijän on päästävä yleissitovien työehtojen piiriin. Paikallisen sopimisen on oltava tasapainoista ja työntekijöillä pitää olla oikeus valita työpaikalle luottamusmies.

Tavoite 2

Reilu työelämä

Työmarkkinarikollisuuteen on puututtava nykyistä systemaattisemmin. Työntekijöiden alipalkkaus ja hyväksikäyttö on estettävä.

Piirroskuva kolmesta ihmishahmosta, jotka ovat puristuneet nyrkkiin.
3: Terveellinen ja turvallinen työ

Työn psykososiaalinen kuormitus on saatava hallintaan, väkivallan uhkaa työssä on torjuttava ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytyksiä on parannettava.

4: Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen työelämä

Pätkätyöntekijöiden asemaa on parannettava, sukupuolten välistä palkkakuilua on kurottava umpeen ja syrjinnän uhrin mahdollisuuksia saada oikeutta on lisättävä.

5: Sosiaaliturvan uudistaminen

Ansioihin perustuvan sosiaaliturvan valmistelu on tehtävä kolmikantaisesti yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Ansiosidonnaiselle päivärahalle pääsyä on helpotettava ja päivärahan tasoa parannettava.

6: Aikuisten osaaminen ja ammatillinen koulutus kuntoon

Aikuisten osaamista tukevat palvelut on saatava kuntoon ja ammatillisen koulutuksen laatu ja rahoitus on turvattava.

7: Työnhakijoiden palveluja parannettava

TE-palveluiden on mukauduttava työnhakijan tarpeiden mukaan ja työkykyä edistäviä palveluja on tehostettava. Maahanmuuttajien asemaa työmarkkinoilla on parannettava.

8: Työelämän laatuun satsattava

TYÖ2030-ohjelmaa on jatkettava ja osa-aikatyö on saatava mahdolliseksi entistä useammalle sitä haluavalle. Suomen on oltava aktiivinen työelämän kehittäjä myös EU:ssa.

9: Oikeudenmukaiset ilmastotoimet

Oikeudenmukainen siirtymä on saatava osaksi kaikkea ilmasto- ja energiapoliittista päätöksentekoa ja ilmastotoimien vaikutuksiin työpaikoilla on vastattava osaamista tukemalla.

10: Yritysten vastuullisuuteen lisää kunnianhimoa

Julkisissa hankinnoissa on otettava nykyistä paremmin huomioon ympäristöasiat sekä sosiaaliset ja työoikeudelliset näkökohdat. Suomeen on saatava kunnianhimoinen yritysvastuulaki ja alihankintaketjuja on rajoitettava.

11: Hyvinvointia lisäävä vero- ja talouspolitiikka

Kestävyysvajetta on paikattava veropohjaa tiivistämällä ja kehysmenettelyssä on huomioitava myös veromuutokset.

12: Aktiivinen elinkeinopolitiikka

Kestävää kasvua on tuettava aktiivisella teollisuuspolitiikalla ja matkailuala on nostettava uuteen kukoistukseen. Perusväylänpidon rahoitus on turvattava.

Hyvä työ

Hyvä työelämä ei ole mielipidekysymys. On monia itsestään selviä tekijöitä, joita voi pitää hyvän työn kriteereinä. Työ, jossa ei satu työtapaturmia eikä tarvitse pelätä. Työ, joka ei sairastuta ja josta saa kohtuullista palkkaa.

Kaksi hotellisiivoojaa keskustelevat viikattujen, hyllyillä olevien pyykkien vieressä.
Puheenjohtajan nuija avonaisen kirjan päällä ja taustalla EU-lippu.

EU-tavoitteet

SAK haluaa, että Euroopan parlamentti jatkaa työntekijöiden oikeuksien vahvistamista. SAK:n tavoitteiden muita teemoja ovat muun muassa demokratian ja oikeusvaltion puolustaminen, EU:n talouspolitiikka ja oikeudenmukainen ilmastosiirtymä sekä EU:n ulkosuhteet ja laajentuminen.