Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n kampanja muistuttaa työe…

Kuva SAK.

Uutinen

SAK:n kampanja muistuttaa työehtojen olevan sopimisen tulos

SAK tukee jäsenliittojensa työehtoneuvotteluja usealla tasolla. Luvassa on niin asiantuntija-artikkeleita, videoita kuin meemejä.

Työehtoneuvottelut ovat ammattiliitoissa kiireistä aikaa, sillä kaikki voimat valjastetaan mahdollisimman hyvän sopimuksen solmimiseen. Pöydällä ovat niin palkankorotukset kuin useat tärkeät asiakysymykset, kuten luottamusmiehen toimintamahdollisuudet.

– Työehtosopimus sisältää paljon etuja, joita työntekijät pitävät usein itsestään selvinä ja annettuina. Haluamme kampanjalla muistuttaa, että ne ovat neuvotteluiden tulos ja neuvottelemalla ne paranevat tai pahimmassa tapauksessa katoavat, SAK:n työmarkkinapäällikkö Karoliina Huovila muistuttaa.

Se on sitten sovittu -kampanjalla on myös tarkoitus muistuttaa, että yhden liiton hyvä neuvottelutulos on myös toisen liiton jäsenten etu. Vaikka jokainen liitto käy omat neuvottelunsa, naapurissa seurataan aina mielenkiinnolla lopputulosta, koska yleensä syntyy pääavauksen jälkeen jonkinlainen linja erityisesti palkankorotuksissa.

– Varsinkin tällä kierroksella osa työnantajista koettelee yleissitovuutta ja vavisuttaa rakenteita. Jos työntekijöiden asemaa saadaan heikennettyä jossain, on sama edessä seuraavaksi jossain muualla. 

Kolmanneksi kampanjan tarkoitus on nostaa keskusteluun tärkeitä kysymyksiä, jotka liittyvät sopimusjärjestelmän tulevaisuuteen.

– Ammattiyhdistysliikkeellä on näytön paikka, meidän tulee pystyä varmistamaan riittävät työehdot kaikille jäsenillemme. On varmasti niin, että myös lainsäädäntöä pitää tarkistaa tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Löydät kaikki materiaalit ja tärkeimmät linkit sivulta www.sak.fi/sovittu. Keskustele ja jaa kampanjan materiaalia somessa aihetunnisteella #seonsittensovittu
Se on sitten sovittu – mutta missä? Tee testi ja tarkista omat tietosi.

Lue myös blogikirjoitus Mutta mitä minä saan palkkaa?