Tukipuhelin tarjoaa työttömille ja lomautetuille mahdollisuuden tulla kuulluksi
Työluuri tarjoaa lomautetuille, työttömyysuhan alaisille työntekijöille sekä työttömille vertaistukea ja keskusteluapua. Palvelu avattiin toukokuun alussa ja se on osa Feeniks-hanketta, joka tukee 40–55-vuotiaita miehiä, joiden työhön digitalisaatio ja konkurssit vaikuttavat.
Työluuri on Feeniks-hankkeen, SAK:n, Työttömien Keskusjärjestön, Terveydeksi 2.0-hankkeen sekä ViisNollaTuki ry:n koordinoima palvelu.
– Tällaista työhön liittyvää tukipuhelinta ei ole ollut, vaikka kysyntää olisi. Vapaaehtoisiksi lähteneet luottamusmiehet ovat vahvistaneet, että palvelulle on tarvetta. Heidän puhelimensa olivat kuulemma ruuhkautuneet koronakriisin myötä niin pahasti, että he olivat jo ehtineet itse miettiä vastaavan puhelimen perustamista, Työluuria koordinoiva Miikka Vuorinen kertoo.
Vertaistuelle ja keskusteluavulle on siis yhä enemmän tarvetta koronakriisin aikana. Tukipuhelimen tarkoituksena ei ole antaa neuvoja työnhakuun, vaan tarjota tukea ja vinkkejä uudessa elämäntilanteessa etenemiseen.
Puhelimen kautta halutaan avata väylä työhön liittyvien ajatusten ja tunteiden purkamiseen, mutta aina aiheiden ei tarvitse edes liittyä suoraan työelämään. Joku saattaa miettiä, mitä tehdä työttömyyden myötä lisääntyneellä vapaa-ajalla, kun taas joku haluaa puhua mieltä painavasta ihmissuhdekriisistä. Muuttunut työllisyystilanne vaikuttaa moneen eri elämän osa-alueeseen ja herättää paljon kysymyksiä ja tunteita.
Vapaaehtoiset tietävät, miltä työttömyys tuntuu
Monelle koronakriisi on herättänyt halun auttaa. Työluurin vapaaehtoiseksi voi lähteä hyvin matalalla kynnyksellä, sillä vapaaehtoisilta ei odoteta aiempaa kokemusta vastaavista tehtävistä, ja päivystysvuoroja voi tehdä vaikka omalta kotisohvaltaan.
Päivystysvuorot sovitaan etukäteen vapaaehtoisten kesken, jotta vuorot voi sovittaa omiin aikatauluihin. Ainoa kriteeri vapaaehtoisille on omakohtainen tai työstä kertynyt ymmärrys työttömyydestä ja sen eri väreistä.
– Vapaaehtoiset ovat valtavan osaavaa porukkaa, Vuorinen kehuu.
– Mukana on paljon SAK:laisten liittojen luottamusmiehiä ja toisaalta myös työttömyyttä kokeneita keski-ikäisiä miehiä, joihin soittajat voivat samaistua.
Vapaaehtoisilta odotetaan siis paitsi jonkinlaista kokemusta työttömyydestä, myös kykyä kuunnella ja myötäelää. Näin varmistetaan, että soittajille tarjotaan mahdollisimman turvallinen keskusteluympäristö.
Vapaaehtoinen saa työn kautta mahdollisuuden tutustua samanhenkisiin ihmisiin ja syventää ymmärrystään suomalaisesta palvelujärjestelmästä ja sen eri poluista. Ja mikä parasta, vapaaehtoisena pääsee auttamaan hankalassa tilanteessa olevia ihmisiä vain olemalla puhelimen ääressä.
Työluuri on nyt auki ja hakee uusia vapaaehtoisia. Työluuri päivystää numerossa 060 110 015 arkisin kello 13–16 ja 17–20 sekä viikonloppuisin kello 13–16.
Lisätietoa ja ilmoittautuminen vapaaehtoiseksi: feenikshanke.fi/tyoluuri
Noora Karlsson