s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SEL:n Savtschenko: BSE-taudin …

Uutinen

SEL:n Savtschenko: BSE-taudin vaikutukset työsuojeluun jääneet huomiotta (06.02.)

Suomen elintarviketyöläisten liiton SEL:n puheenjohtaja Ritva Savtschenko toivoo, että BSE-taudin mahdollisesti vaatimia muutoksia elintarvikealan, erityisesti teurastamoiden, työsuojelumääräyksiin pohdittaisiin.

– Siitä ei kukaan ole puhunut mitään, Savtschenko huomauttaa. Hän myöntää, ettei hänkään tiedä mitä muutoksia mahdollisesti tarvittaisiin. Mutta…

– Jos tauti voi levitä ihmisiin, niin kyllä silloin työskentelytavoilla pitää yrittää välttää leviäminen, Savtschenko toteaa.

Hän arvioi, että kaikessa hullun lehmän taudin mukanaan tuomassa kauheudessa on myönteistäkin: hygieniaan ja tarkastuksiin on ruvettu kiinnittämään aivan toisella tavalla huomiota. Savtschenko toivoo, että taudin oheisvaikutuksena myös kunnallisella puolella alettaisiin satsata elintarvikevalvontaan.

Savtschenko mukaan on mahdotonta arvioida, miten BSE-taudista syntynyt kohu tulee suomalaiseen elintarviketeollisuuteen vaikuttamaan. Jos tautitapauksia ei tule, Savtschenko arvioi, ettei kulutus juuri muutu.

– Minusta myönteinen linja oli, että testimäärää lisättiin kansallisista päätöksistä. Minusta kaikkien sairaiden nautojen testaaminen on oikea linja. Alimman tason mukaan meneminen olisi minusta aika arveluttavaa, vaikka kuinka sanotaan, että meillä kaikki on puhdasta ja hyvää.

– Kamalin tilanne, jonka voi kuvitella on, että tulee positiivinen näyte ja viikon kestävissä jatkotutkimuksissa selviää, ettei kyseessä ollutkaan BSE. Kun tietää, millaisia otsikoita siinä välissä revitellään, niin naudanlihan kulutus romahtaa.(UP)