s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n edustajakokous suuntaa t…

SAK:n edustajakokous suuntaa tulevaisuuteen

SAK:n 16. edustakokous pidetään 28.-30. toukokuuta Helsingin Messukeskuksen konferenssitiloissa. Edustajakokouksessa SAK uusii ohjelmalliset tavoitteensa ja luotaa tulevaisuuden ay-liikkeen tavoitteita ja toimintamuotoja. SAK:n 16. edustajakokouksen tunnus on ”Tehdään tulevaisuus yhdessä”.

Kolmipäiväiseen kokoukseen osallistuu 293 jäsenliittojen nimeämää edustajaa. Liitot nimeävät edustajansa 9.3.2001 mennessä.

SAK:n 16. edustajakokous käsittelee kolme pääasiakirjaa: SAK:n tavoiteohjelman sekä Sopimuspolitiikan tavoitteet ja Liikkeessä tulevaisuuteen -asiakirjat. Ensimmäisenä on liittoihin lähtenyt jo lausuntokierrokselle tulevaisuuden ay-toimintaa luotaavan Liikkeessä tulevaisuuteen -asiakirjan luonnos. Muiden asiakirjojen luonnokset valmistuvat helmikuussa. Asiakirjojen ohella kokous käsittelee sääntömääräiset asiat.

Edustajakokous valitsee tiistaina 29. toukokuuta SAK:n puheenjohtajan, hallituksen ja valtuuston sekä sen puheenjohtajat. Jäsenliitot saavat SAK:n uuteen valtuustoon yhteensä 119 edustajaa.

Edustajakokous jakaantuu toisena kokouspäivänä neljään foorumiin, joista kolme käsittelee kukin yhden edustajakokousasiakirjan teemoja: sopimuspolitiikkaa, SAK:n tavoitteita sekä tulevaisuuden ammattiyhdistystoimintaa. Neljännen foorumin teemana on työpaikkojen edunvalvonta ja luottamusmiesten asema.

Kokousta saapuu seuraamaan myös useita kymmeniä kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen edustajia. Puheenvuoron kokouksessa käyttää mm. ILO:n toimitusjohtaja Kari Tapiola. Pääministeri Paavo Lipponen tuo puolestaan valtiovallan tervehdyksen edustajakokouksen avausistuntoon.

Jo edustajakokouksen valmisteluvaiheessa ja myöhemmin itse kokouksessa hyödynnetään uuden verkkoviestinnän tarjoamia mahdollisuuksia. Ensimmäisenä avautuu SAK:n internet-palvelussa 25.1. mahdollisuus tutustua Liikkeessä tulevaisuuteen -asiakirjaluonnokseen ja kommentoida sitä SAK:n keskustelusivuilla. Myöhemmin talvella SAK avaa internetpalveluunsa edustajakokoussivut, joilla voi tutustua myös muihin asiakirjaluonnoksiin sekä muuhun edustajakokousmateriaaliin. Kokousedustajille avataan internet-palveluun oma keskustelupalstansa. Itse kokouksen kulkua seurataan SAK:n internetpalvelussa kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Osia kokouksesta välitetään SAK:n internet-palvelussa myös suorana lähetyksenä.

Tulevaisuuden ay-liikkeen toimintamuotoja pohdittaessa nousee myös keskusteluissa esille uuden verkko- ja viestintäteknologian hyödyntäminen. Ammattiyhdistysliikkeen kaltaisen kansalaisliikkeen työskentelyyn uudet vuorovaikutuskanavat tuovat uusia osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.