s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Euroopan ay-liike vaatii työtä…

Euroopan ay-liike vaatii työtä, tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta

12th ETUC Congress, Athens 2011

Euroopan ammattiyhdistysliike kokoontuu tänään Ateenassa alkavaan Euroopan ammatillisen yhteistyöjärjestön (EAY eli European Trade Union Confederation, ETUC) kongressiin. Suomesta osallistuvat muun muassa SAK:n, STTK:n ja Akavan puheenjohtajat Lauri Lyly, Mikko Mäenpää ja Matti Viljanen sekä monia liittopuheenjohtajia.

Joka neljäs vuosi kokoontuvan kongressin tärkeimpiä kysymyksiä on talous- ja työllisyyskriisin hoito. Ammattiyhdistysliikkeen keskeisenä vaatimuksena on kehittää talouskriisissä painiskelevaa Eurooppaa suuntaan, joka huomioi työntekijät ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.

ETUC on suhtautunut kielteisesti Euroopan komission ajamaan ja eurooppalaisten hallitusten harjoittamaan leikkauspolitiikkaan. Ammattiyhdistysliikkeen mielestä leikkaukset vaarantavat palkat, julkiset palvelut ja työntekijöiden oikeudet. Keskustelua on herättänyt etenkin tuore aloite, joka asettaisi palkka- ja työehtosopimusneuvottelut komission valvovan silmän alle ja ETUC:n tulkinnan mukaan jopa mahdollisten sanktioiden kohteeksi.

Talouden, työllisyyden ja markkinoiden sääntelyn lisäksi keskeisiä aiheita kongressissa ovat mm. työvoiman liikkuvuus, kestävä kehitys sekä työmarkkinaosapuolten vuoropuhelu.

ETUC:n kongressi kokoontuu joka neljäs vuosi. Se on eurooppalaisen ay-liikkeen ylin päättävä elin, joka määrittelee työntekijäosapuolen strategian ja toimintasuunnitelman tuleville vuosille.

Kongressissa valitaan kattojärjestölle myös uusi pääsihteeri, sihteeristö ja hallitus. Väistyvän pääsihteerin John Monksin paikalle on nousemassa palvelualojen eurooppalaisen liiton UNI-Europan aluesihteeri, ranskalainen Bernadette Ségol.

Vuonna 1973 perustettuun ETUC:iin kuuluu 83 eurooppalaista työntekijäkeskusjärjestöä 36 maasta sekä 12 sektorikohtaista eurooppalaista liittoa. ETUC jäsenjärjestöineen edustaa noin 60 miljoonaa työntekijää.

Yhteydet Ateenan-kongressin suomalaisdelegaatioon:
– SAK:n tiedottaja Jenni Karjalainen, puhelin 040 751 5496