s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tietopaketti ulkomaalaisille n…

Tietopaketti ulkomaalaisille netissä – www.mol.fi/finnwork

SAK, STTK ja AKAVA

Suomessa työskentelevät ulkomaalaiset tervetulleita mukaan palkansaajajärjestöihin

(SAK, STTK, AKAVA) Palkansaajajärjestöt ovat olleet kehittämässä työministeriön Internet-sivuille avattua uutta tietopalvelua, joka esittelee suomalaisen työelämän sääntöjä ulkomaalaisille työntekijöille. Mitä pitäisi saada palkkaa, paljonko pitää maksaa veroja, mitä tehdä jos joutuu työttömäksi? Entä mitä tekee ammattiliitto Suomessa? Miten jäsenyys vaikuttaa työntekijän arkeen?

Vastauksia kaikkiin näihin kysymyksiin löytyy osoitteesta www.mol.fi/finnwork.

Internet-sivuilla kerrotaan perustietoja työelämän säännöistä, työntekoon tarvittavista luvista ja suomalaisesta työkulttuurista sekä ohjataan yksityiskohtaisemman tiedon lähteille hankkimaan lisätietoja.

Sivusto on käytössä neljällä kielellä: suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja viroksi. Venäjänkieliset sivut valmistuvat vielä syksyn aikana.

Työmarkkinoiden kansainvälistyminen asettaa uusia haasteita työmarkkinoille

STTK, SAK ja AKAVA tukevat Suomen työmarkkinoiden hallittua ja kestävää kansainvälistymistä. Suomen kansantalous on myös tässä suhteessa osa globaalia taloutta.

Yrityksillä on monia syitä rekrytoida maahanmuuttajia. Heillä on tarvittavaa kielitaitoa, kulttuurin tuntemusta sekä muita erityistietoja ja -taitoja. Toisaalta työnantajalla voi olla ongelmia suomalaisen työvoimaa saannissa. Olivatpa syyt mitä tahansa, on tärkeää, että ulkomaalainen työvoima toivotetaan tervetulleeksi.

Lisäksi niin suomalaisen kuin ulkomaalaisenkin työntekijän edunmukaista on, että työvoiman työsuhteiden ennakko- ja jälkivalvonta toimii. Ulkomaalaisten työntekijöiden edunvalvonta on usein vaikeampaa kuin oman maan kansalaisten. Tuoreissa viranomaistarkastuksissa on käynyt ilmi, että tietyillä aloilla on yleistä käyttää ulkomaalaisten tietämättömyyttä hyödyksi vähimmäistyöehtoja polkemalla.

On tärkeää, että selkokielistä tietoa on saatavilla eri kielillä. Työministeriön uusi sivusto on tähän tarkoitukseen hyvä apuväline. Lisäksi on toivottavaa, että ulkomaalaiset löytävät tiensä ay-toimintaan. Se on paitsi hyödyllinen kanava saada tietoa ja edunvalvontaa, myös tapa tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Finnwork-sivuston tarkoituksena on myös helpottaa uutta työntekijän ilmoittamismenettelyä. EU:hun liittyneiden T&#;353ekin, Viron, Latvian, Liettuan, Unkarin, Puolan, Slovenian ja Slovakian kansalaisten työnteko on vapaata eikä lupaa Suomessa työskentelyyn tarvita. Näistä valtioista Suomeen tulevien on kuitenkin ilmoitettava tiedot yli 14 päivää kestävästä työnteosta työvoimatoimistoon, jossa tiedot rekisteröidään. Tämä koskee myös lähetettyjä työntekijöitä.

Sivut on laadittu työministeriön johdolla yhteistyössä Kelan, verohallinnon, sosiaali- ja terveysministeriön, sisäasiainministeriön, ulkoasianministeriön, työmarkkinakeskusjärjestöjen ja Suomen Yrittäjien kanssa.

Lisätietoja palkansaajapuolelta antavat

• Timo Koskinen, SAK, puh. 040 731 2387