s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Huutola: Hallitus toimet…

SAK:n Huutola: Hallitus toimeton harmaan talouden torjunnassa

Matti Huutola ja JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen Kiljavalla 20.5.2010. Kuva: Tuulikki Holopainen

– Harmaan talouden hämärämiehet saavat Suomessa hotkia salaa valtion verokakusta kermat. Valtio käyttäytyy kuin isovanhemmat, jotka eivät vaivaudu kieltämään lapsenlastaan, vaan kääntävät pään pois eivätkä ole huomaavinaan pahantekijää. Harmaan talouden rehottamisen vuoksi valtio menettää vuosittain noin 4 miljardin euron verotulot, hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola muistutti puhuessaan SAK:n valtuuston kevätkokouksessa Kiljavalla.

– Harmaan talouden lisääntymiseen on kolme syytä: rangaistukset mitättömiä, voitot suuria ja kiinnijäämisen riski olematon. Verojen ja työnantajamaksujen kiertämisestä on tullut organisoitua rikollisuutta ja suurta bisnestä, Huutola painotti.

Huutolan mukaan hallitus ei ole toiminut riittävän hanakasti harmaan talouden torjumiseksi – päinvastoin. Esimerkiksi sijoitusrahastolakiin suunnitellut muutokset vaikeuttavat harmaan pääomatulon jäljittämistä. Hallitus ei myöskään ole tuonut esityksiä viranomaisten toimivaltuuksien lisäämisestä, jotta verolakeja kyettäisiin oikeasti valvomaan.

– Työsuojeluhallinnolle pitää säätää oikeudet saada tietoja muilta viranomaisilta. Verottajalle on annettava oikeudet seurata ja tarkistaa tilisiirtoja samalla tarkkuudella kuin Ruotsissa. Verottajan rekisteriin on saatava jokainen Suomessa töitä tekevä. Nyt lähetetyn työntekijän verotiedoista ei tiedä kukaan mitään. Suomessa on kymmeniä tuhansia lähetettyjä työntekijöitä, mutta vain pari sataa on ilmoittautunut verottajalle. Ei ole keinoja, ei ole tietoja. Ei ole mitään, Huutola totesi.

Tilaajavastuulain ja ulkomaisen työvoiman valvontaan keskittyvien työsuojelutarkastajien määrää olisi Huutolan mukaan lisättävä pikaisesti. Valtion tuottavuusohjelma on vähentämässä lähivuosina 25 virkaa työsuojeluhallinnosta. Maassa on vain 12 työsuojelutarkastajaa, jotka ovat keskittyneet ulkomaisen työvoiman valvontaan. Myös poliisin talousrikostutkijoiden talousrikossyyttäjien määrää on lisättävä.

– Ammattiliitoille on annettava kanneoikeus eli oikeus nostaa kanne suoraan sellaisia työnantajia vastaan, jotka toimivat epärehellisesti. Nyt edellytetään, että yksittäinen työntekijä nosta kanteen, mutta pelon ilmapiirissä on usein vaikea löytää yhtä työntekijää, joka omalla nimellään nousee työantajaansa vastaan – vieraassa maassa, Huutola sanoi.

– Monet viranomaiset ovat jo julkisuudessa nostaneet kätensä pystyyn. Se on heidän viimeinen hätähuutonsa, jotta päättäjät puuttuisivat ongelmaan. Jääkö se vain huutavan ääneksi korvessa, Huutola kysyi.

Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, kevätkokouksen aikataulu ja liittoesitykset. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.