s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja Akava kutsuvat lu…

SAK, STTK ja Akava kutsuvat luottamusmiehet Helsingin Finlandia-taloon

Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava järjestävät valtakunnallisen luottamusmiestapaamisen Finlandia-talossa lauantaina 14. maaliskuuta 2009 klo 13.00.

Tapaaminen liittyy hallituksen yksipuoliseen päätökseen nostaa eläkeikää 63 vuodesta 65 vuoteen. Ammattiliittoihin ja palkansaajien keskusjärjestöihin on viikon aikana tulvinut tuhansia yhteydenottoja jäseniltä ja työpaikoilta. Viesteissä vastustetaan yksituumaisesti hallituksen päätöstä. Palkansaajajärjestöt ovat myös yksimielisesti torjuneet esityksen viimeksi eilen pääministerin tapaamisessa.

Luottamusmiestilaisuuteen on tulossa arviolta tuhat luottamusmiestä eri puolelta Suomea. Tilaisuudessa puheenvuorot käyttävät myös keskusjärjestöjen puheenjohtajat Lauri Ihalainen, Mikko Mäenpää ja Matti Viljanen.

Nettiadressissa jo lähes 15 000 nimeä

SAK, STTK ja Akava ovat myös laatineet yhteisen vetoomuksen, jossa ne vaativat hallitusta muuttamaan päätöksensä eläkeiän nostamisesta. Vetoomuksen oli torstaiaamupäivään mennessä allekirjoittanut jo lähes 15 000 kansalaista. Vetoomus löytyy osoitteesta http://www.adressit.com/elakepaatos.

Lisäksi palkansaajakeskusjärjestöt lanseeraavat tarrakampanjan, jolla myös vastustetaan eläkeiän alarajan nostoa 65 vuoteen. Tarroja painetaan 400 000 ja niitä on tarkoitus jakaa työpaikoilla, kaduilla ja tilaisuuksissa.