s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly: Talous- ja työmark…

Lauri Lyly: Talous- ja työmarkkinapolitiikka saatava puhaltamaan yhteen

Lauri Lyly

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä yhdessä tekemisen pitäisi korostua nykyisen talouskriisin oloissa. Hänen mielestään eri tahojen yhteistyö nousee tärkeään asemaan, koska valtiovallan mahdollisuudet elvytystoimiin ovat hyvin rajalliset.

– Suomessa maailmanlaajuiseen talouskriisiin pitäisi puuttua niillä välineillä, jotka meillä itsellämme on käytettävissä. Valtiovallan ja työmarkkinajärjestöjen järkevällä yhteistyöllä me voisimme aikaan saada talouteemme ennustettavuutta, kasvua, työllisyyttä, ostovoimaa ja kilpailukykyä, Lyly sanoi lauantaina puhuessaan SAK:laisen Veturimiesten liiton kesäpäivillä Tampereella.

Lylyn mielestä maan uuden hallituksen yhteistyöhön tähtäävät tavoitteet ja sen hallitusohjelma ovat tässä mielessä oikeansuuntaiset. Hänen mukaansa suuri kysymys on kuitenkin se, saadaanko näiden tavoitteiden taakse tarpeeksi yhtenäinen rintama.

– Tavallisen SAK:laisen palkansaajan oman talouden kannalta työllisyyden parantaminen ja ostovoiman myönteinen kehitys ovat tärkeimpiä asioita. Myös työelämän laadullisten asioiden edistäminen olisi mahdollista laajan yhteistyön avulla, Lyly korosti.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly vetoaa vahvasti, että kaikki merkittävät tahot pyrkisivät nykyisessä taloustilanteessa vakavasti sovittamaan yhteen talous- ja työmarkkinapolitiikkaa. Hänen mielestään se voisi olla ratkaiseva askel kohti parempaa ennustettavuutta.