s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset PAM! – Palvelualojen amm…

Uutinen

PAM! – Palvelualojen ammattiliitosta tuli hetkessä Suomen toiseksi suurin ammattiliitto (29.11.2000)

Palvelualojen ammattiliiton PAM:in perustavat kokoukset on pidetty Finlandia-talossa Helsingissä 28. 29. marraskuuta 2000. PAM on nyt Suomen toiseksi suurin ammattiliitto, jossa on jäseniä runsaat 200 000. Jäsenistä noin 80 % on naisia ja 20 % miehiä.

PAM on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien etujärjestö. Sen jäsenet työskentelevät mm. majoitus- ja ravitsemisalalla, kaupoissa, kampaamoissa, apteekeissa, varastoissa, huoltamoilla, teknisillä ja erikoisaloilla sekä kiinteistönhoito- ja siivousaloilla.

Palvelualojen ammattiliiton perustivat SAK:laiset Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liitto HRHL, Kiinteistötyöntekijäin Liitto, Liikealan ammattiliitto ja Teknisten ja Erikoisammattien Liitto TEKERI. Uuden liiton puheenjohtajaksi valittiin Maj-Len Remahl. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Jorma Kallio ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Kaarlo Julkunen.

Taustatietoja Palvelualojen ammattiliitosta

Jäsenmäärä: noin 200 000

Sukupuolijako: naisia noin 80 %, miehiä noin 20 %

Ammattiosastot: 321

Luottamushenkilöt: noin 2 300

Työehtosopimukset: lähes 50, useita pöytäkirjoja

Työntekijät: 200 + työttömyyskassa 50

Aluetoimistot: 18

Jäsenmaksu 2001: 1,7 % (edellyttäen, että STM hyväksyy työttömyyskassalle 0,5 %)

Hallintomalli kahden vuoden siirtymäaikana 2001 2002: edustajisto 160 jäsentä, hallitus 29 jäsentä ja 4 varajäsentä

Perustajaliitot: Hotelli- ja Ravintolahenkilökunnan Liitto, Kiinteistötyöntekijäin Liitto, Liikealan ammattiliitto, Teknisten ja Erikoisammattien Liitto

Yhteystiedot: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry
Servicebranschernas fackförbund Servicefacket rf.
Paasivuorenkatu 4-6 A, 00530 Helsinki
Postiosoite: PL 54, 00531 Helsinki
Puhelin: (09) 77 571 (vaihde)
Faksi: (09) 701 1119