s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ahmavaara: Tulopolitiikka ja p…

Ahmavaara: Tulopolitiikka ja paikallinen sopiminen täydentävät toisiaan

– Tulopoliittinen ja paikallinen sopiminen eivät suinkaan sulje toisiaan pois tai ole toistensa vastakohtia, vaan ne täydentävät toisiaan ja ovat molemmat tarpeen. Samoin tarvitaan työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteistyötä valtakunnan tasolla ja paikallista yhteistyötä yritystasolla, totesi SAK:n johtaja Pekka Ahmavaara tänään Lahdessa.

Ahmavaaran mukaan kansantaloutemme vahvuus perustuu osaltaan siihen vakauteen ja ennustettavuuteen, sopimusyhteiskunnan henkeen ja yhteistyöhön, jota vahvat keskusjärjestöt luovat yhteistyössä maan hallituksen kanssa kolmikantaperiaatteella ja tulopolitiikalla. Näitä yleisiä rakenteita täydentämään tarvitaan myös paikallista yhteistyötä. Paikallisesti sopimalla voidaan soveltaa yleisiä raameja, ottaa huomioon yrityksen erityispiirteet ja sopeutua paremmin yrityksen toimintaympäristöön. Näin yhdistyvät vakaus ja joustavuus.

– Paikallinen sopiminen oli erityisesti laman aikana työntekijöille usein kirosana, kun sitä käytettiin etujen heikentämiseen – jopa työehtosopimusten taso laittomasti alittaen. Myönteisiä kokemuksia paikallisesta sopimisesta on saatu silloin, kun se on toteutunut avoimena informaationa, molemminpuolisena luottamuksena ja tasa-veroisten osapuolten kesken. Laman väistyessä edellytykset hyvään, niin yrityksen kuin työntekijöidenkin yhteisen edun mukaiseen yhteistyöhön paranevat entisestään, Ahmavaara totesi.

Paikallista sopimista on Ahmavaaran mukaan kehitetty erityisesti työaikakysymyksissä. Myös palkkausjärjestelmissä ja palkanmuodostuksessa sitä voitaisiin kehittää – kuitenkin työehtosopimusten vähimmäistasoa alittamatta. SAK onkin yrittänyt saada työnantajajärjestöjä sopimaan henkilöstörahastojen käytön lisäämisestä sekä voitto- ja tulospalkkioiden käyttöä koskevista pelisäännöistä.

– Tämä on toistaiseksi kuitenkin ollut turhaa. Työnantajajärjestöt ovat ideologisin perustein kieltäytyneet sopimasta asiasta, josta koituva hyöty yrityksille olisi käytännössä suurta. Tämä asia nousee varmasti esille, kunhan työehtosopimuspöytään jälleen palataan, Ahmavaara korosti.