s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Luottamus…

SAK:n Matti Huutola: Luottamusmiehille mahdollisuus aitoon sopimiseen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

– Aito paikallinen yhteistyö ja sopiminen edellyttää selkeitä osapuolia työpaikalle. Tämä tarkoittaa, että työntekijöille on taattava todelliset vaikutusmahdollisuudet neuvotteluissa ja sopimusten tulkinnassa. Se puolestaan edellyttää henkilöstön edustajien eli luottamushenkilöiden aseman ja toimintaedellytysten parantamista, vaati SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään Lahdessa.

Huutolan mukaan paikallisen sopimisen lisääminen edellyttää luottamushenkilöiden tiedonsaannin ja työsuhdeturvan parantamista olennaisesti. Ilman riittäviä tietoja ja turvattua asemaa työntekijöiden edustajien on mahdotonta tehdä työnantajan kanssa tasavertaisesti paikallisia sopimuksia. Silloin on vaara, että palataan saneluun ja isäntävaltaan.

– Paraikaa meneillään olevat neuvottelut luottamusmiesten aseman vahvistamisesta tuntuvat kuitenkin polkevan paikallaan. Työnantajapuoli näyttää suhtautuvan nihkeästi luottamushenkilöiden tiedonsaannin, ajankäytön, työsuhdeturvan ja korvauksien parantamiseen. Jos nämä asiat eivät etene, eivät myöskään edellytykset paikallisen sopimisen laajentamiselle etene, Huutola painotti.

Huutolan mukaan luottamusmiesjärjestelmän toimivuus on taattava kaikilla työpaikoilla. Tällä hetkellä luottamusmiehet puuttuvat kuitenkin usein pieniltä työpaikoilta. Se lisää eriarvoisuutta ja oikeusturvaongelmia ja aiheuttaa tarpeettomia ristiriitoja. SAK:n kesäkuussa kokoontuvalle edustajakokoukselle onkin esitetty erityistä toimenpideohjelmaa kattavan luottamusmiesverkoston rakentamiseksi pienille työpaikoille.