s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja Akava vetäytyvät …

SAK, STTK ja Akava vetäytyvät toistaiseksi Sata-komitean työstä

SAK, STTK ja AKAVA

Kaikki palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat tänään yhdessä päättäneet pidättäytyä sosiaaliturvaa uudistavan niin sanotun Sata-komitean työstä. Toimenpide on vastatoimi sille, että maan hallitus on yksipuolisesti tehnyt eläkepoliittisia linjauksia, jotka ovat ristiriidassa kolmikantaisesti sovitun sosiaalitupon kanssa.

”Maan hallitus ei ole selkeästi kertonut seisovansa sosiaalitupon takana. Päinvastoin se on ilmoittanut yksipuolisena kantanaan nostaa eläkeiän alarajaa 63 vuodesta 65 vuoteen. Tätä palkansaajajärjestöt eivät voi hyväksyä, ja tämän takia ne eivät toistaiseksi osallistu Sata-komitean työhön”, järjestöt toteavat.

Ne muistuttavat lisäksi siitä, että Sata-komitean peruslinjauspaperi allekirjoitettiin nimenomaan sillä oletuksella, että sosiaalitupo sellaisenaan sisällytetään komitean linjauksiin. Sosiaalitupon ja hallituksen viime viikolla tehtyjen linjausten välillä on ristiriitaa muun muassa työttömyysturvan lisäpäivistä, osa-aikaeläkkeestä sekä vuorotteluvapaasta.

Sata-komitean kokous on aikaisemmin sovittu pidettävän tänään maanantaina iltapäivällä.