s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Osa tuotoista tulevaisuusinves…

Uutinen

Osa tuotoista tulevaisuusinvestointeihin – Sonerassa turvattava merkittävä suomalaisuusomistus (8.3.2000)

Valtio ja sen mukana me kaikki suomalaiset olemme voittaneet jättipotin miljardilotossa. Aikanaan tehdyt perussijoitukset hyvinvointiyhteiskuntaan osoittautuvat nyt myös taloudellisesti kaukaa viisaiksi. Soneran ja Nokian menestystarinat eivät olisi olleet mahdollisia ilman korkeatasoista ja kaikille ilmaista koulutusjärjestelmää. Sen ansiosta Suomessa on nyt kylliksi eturivin tiedemiehiä, insinöörejä sekä muuta henkilökuntaa, joiden kekseliäisyys ja osaaminen hyödyttää suuresti koko kansakuntaa. Lisäksi kiitos kuuluu Lipposen molemmille hallituksille, jotka ovat panostaneet rohkeasti julkista rahaa tutkimus- ja kehitystyöhön. Myös riittävän monet yritykset ovat ennakkoluulottomasti sijoittaneet kehitystoimintaan osan liikevoitoistaan.

Kun menestystekijät on yhdessä luotu, tulee hyödynkin jakaantua kaikille. Soneran myyntivoittojen käyttäminen pääosin valtionvelan lyhentämiseen on siksi oikein. Mutta olisi kovin mielikuvituksetonta laittaa kaikki rahat vain velanmaksuun. Hallituksen onkin kyettävä nousemaan lyhytnäköisen kamreeriajattelun yläpuolelle. Osa Sonera- rahoista on pantava tulevaisuusinvestointeihin, joilla varmistetaan Suomen pysyminen jatkossakin korkeateknologian ja eturivin teollisuusmaana.

Tutkimus- ja tuotekehittelyn lisäksi yhtenä ongelmana Suomessa ja Euroopassa yleensäkin on riski- ja ns. siemenrahoituksen riittämättömyys Yhdysvaltoihin verrattuna. Siksi jenkit ovat edellä mm. internetin ja sähköisen kaupankäynnin hyödyntämisessä. Myös tietoliikenteen ja muussa yhteiskunnan infrastruktuurissa on sellaista parannettavaa, joihin tehtävät lisäsijoitukset eivät menisi hukkaan vaan lisäisivät kansantaloutemme kilpailukykyä ja sitä kautta työllisyyttä. Suomen Teollisuussijoitus Oy on Tekesin, Finnveran ja Sitran ohella yksi instrumentti, jonka voimavarojen lisäämistä hallitusohjelman aikataulua ripeämmin olisi syytä harkita nyt syntyneessä uudessa tilanteessa.

Soneraa ei saa päästää pois suomalaisista käsistä. Valtion tulee säilyttää yhtiössä edelleenkin strateginen omistusosuus. Siihen riittää toki pienempikin kuin 34 %:n omistus mutta kokonaan kultamunasta ei pidä missään tapauksessa luopua. Myynnissä tulee muutoinkin huolehtia, että Sonerassa säilyy merkittävä suomalaisomistus institutionaalisten sijoittajien kautta.

Lisätietoja: SAK:n apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen, puh. (09) 7721 323, 040 – 760 6250