s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Talotekniikan sovittelu jatkuu

Talotekniikan sovittelu jatkuu

Kuva: Ville Juurikkala.

Myös energia-alalla neuvottelut käynnissä

Talotekniikka-alan sovittelu jatkui eilen keskiviikkona. Valtakunnansovittelija tapaa tänään ja ensi maanantaina neuvottelukuntien vetäjät. Sovittelu suurten neuvottelukuntien välillä jatkuu ensi tiistaina.

Talotekniikka-alan sopimus päättyi tammikuun lopussa. Sekä Sähköliitto että Rakennusliitto ovat julistaneet alalle työtaistelu-uhan. Jos ensi viikolla ei päästä sovitteluratkaisuun, alkaa talotekniikka-alan lakko torstaina 7.3. Se koskisi kaikkia Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten alueilla talotekniikka-alan työehtosopimuksella tehtäviä sähkötöitä sekä putki- ja putkierityskohteiden töitä. Lakon piiriin kuuluisi lisäksi useita muita kohteita eri puolilta maata. Yhteensä lakon piiriin kuuluisi noin 2 500 sähköasentajaa ja 900 putkiasentajaa ja -eristäjää.

Talotekniikka-alan sopimuksen piirissä on 10 500 Sähköliittoon kuuluvaa sähköalan ammattilaista ja 4 500 Rakennusliittoon kuuluvaa putki- ja eristyspuolen ammattilaista.

Energia-alan neuvottelut jatkuvat ensi viikolla

Energia-alan neuvottelut Sähköliiton ja Finergyn välillä keskeytyivät myöhään viime yönä. Sähköliitto on tänään päättänyt, että neuvotteluja jatketaan normaalisti ensi viikolla.

Liittojen toimistojen edustajat tapaavat ensi maanantaina ja suuret neuvottelukunnat jatkavat neuvotteluja ensi viikon torstaina ja perjantaina.

Sähköliiton puheenjohtajan Lauri Lylyn mukaan tämän viikon neuvotteluissa ovat keskeisiä asioita olleet palkkarakenteen ja matkustusmääräysten uudistaminen.

– Neuvottelukunnat totesivat viime yönä, että neuvotteluja on syytä jatkaa, vaikka osapuolten näkemykset ovat vielä varsin kaukana toisistaan. Tämän vuoden palkankorotuksista ei juuri ole keskusteltu, koska tekstipuoli on vielä kesken. Neuvotteluja on kuitenkin käyty rakentavassa ja neuvottelutulokseen pyrkivässä ilmapiirissä, Lyly toteaa.

Energia-alan työehtosopimus päättyy tänään ja sen piirissä on 5000 energia-alan ammattilaista, jotka työskentelevät sähkön ja lämmön tuotannossa ja jakelussa.

Lisätietoja energia-alan neuvotteluista Sähköliiton Internet-palvelussa. Talotekniikka-alan neuvotteluja seurataan sekä Sähköliiton että Rakennusliiton Internet-palveluissa.