s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Reilulla pelillä laajentuvaan …

Reilulla pelillä laajentuvaan unioniin

Palkkatyöläinen 8/2002

Palkkatyöläinen 8/2002. Kannen kuva: Heli Saarela.

Euroopan unionin ja kandidaattimaiden jäsenyysneuvottelut ovat likimain loppusuoralla, mutta rakenneuudistus jäseneksi pyrkivissä maissa on vielä kesken. Joulukuun Eurooppa-neuvoston kokouksessa selvinnee, liittyvätkö Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Slovakia, Slovenia, Unkari, Malta ja Kypros EU-perheeseen vuoden 2004 alussa. Neuvottelut ovat vielä sen verran kesken Bulgarialla ja Romanialla, että ne ainakin jäävät vielä porstuaan.

Uusimman Palkkatyöläisen teemasivuilla tarkastellaan laajentumisen vaikutuksia Suomessa, hakijamaiden näkökulmaa valotetaan puolestaan Puolasta. Laajeneminen vaatii lisävalmiuksia niin nykyisissä kuin tulevissakin EU-maissa. Meillä korostetaan työn tekemistä meikäläisin ehdoin, mutta valvontaan pitää vielä selvästi satsata. Hakijamaissa taas työelämän lainsäädäntöä vasta säädetään ja normeja aletaan viedä työpaikoille.

Palkkatyöläinen kirjoittaa myös työpaikkojen homeongelmista ja syksyn tupo-näkymistä. Lehti on käynyt myös haastattelemassa SAK:n norjalaisen sisarjärjestön LO:n puheenjohtajaa Gerd-Liv Vallaa.

Lue lisää Palkkatyöläisen verkkosivuilta!
Euroopan unionin tulevaisuudesta löytyy lisämateriaalia myös SAK:n netin