s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Sosiaalipakettia koskevat neuv…

Sosiaalipakettia koskevat neuvottelut tiivistyvät sunnuntai-iltaan

SAK:n Lauri Ihalainen on toiveikas ratkaisun suhteen

Kaikki sosiaalipakettia valmistelevat osapuolet ovat koolla tänään sunnuntaina. Työeläkeuudistusta valmisteleva Puron työryhmä neuvotteli eilen lauantaina klo 21:een saakka ja on ollut koolla myös tänään klo 12 alkaen. Toiviaisen työttömyysturvatyöryhmä aloitti neuvottelut tänään klo 15 ja työmarkkinakeskusjärjestöjen puheenjohtajien ja toimitusjohtajien tapaaminen alkoi klo 18.

Neuvotteluja on varauduttu jatkamaan koko sunnuntai-ilta. Työryhmissä on käsitelty kaikkia avoinna olevia kysymyksiä asiallisessa ilmapiirissä.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen oli toiveikas ratkaisun aikaansaamisesta ennen maanantaiaamua. Matkalla illan neuvotteluihin Ihalainen totesi neuvotteluja käytävän sillä mielellä, että työryhmissä saadaan aikaan kaikkien osapuolien yhteinen esitys.

Työttömyysturvaa koskevissa neuvotteluissa Ihalainen piti keskeisinä mm. ikääntyneiden työttömien toimeentulon turvaamista ja sovitellun päivärahan muuttamista siihen suuntaan, että pätkätöiden vastaanottaminen helpottuisi. Suomen hallitukselta Ihalainen toivoo työllisyyttä ja vaikeasti työllistettävien asemaa tukevia esityksiä.

Eläkepalkan laskenta-aikaa koskevassa kysymyksessä SAK pyrkii Ihalaisen mukaan oikeudenmukaiseen ratkaisuun, joka tekee oikeutta myös useiden työnantajien palveluksessa olleille henkilöille. Ihalaisen mukaan siirtymäajat uuden ja vanhan eläkejärjestelmän välillä ovat mahdollisia, mutta tulevan eläkeratkaisun malli on siinäkin tapauksessa oltava jo tiedossa.

Parhaillaan meneillään olevissa eläkeneuvotteluissa on ollut esillä kompromissi, jossa henkilön koko työhistoria otettaisiin eläkepalkan laskentaan mukaan. Eläkejärjestelmille asetettaisiin tässä mallissa tietty siirtymäaika ja kokonaan uuteen eläkejärjestelmään siirtymisen yksityiskohdista neuvoteltaisiin vielä erikseen.

Sosiaalipaketista pyritään saamaan aikaan neuvottelutulos ensi maanantaiksi. SAK:n hallitus on valmis arvioimaan mahdollista neuvottelutulosta kokouksessaan maanantaina klo 9.30. Myös Akavan ja STTK:n hallitukset kokoontuvat maanantaina.

Eläkeuudistuksessa on kyse oikeudenmukaisuudesta (09.11.01
SAK:n sosiaalipakettiin liittyviä tavoitteita (06.11.01)
SAK:n hallitus viime tiistaina (06.11.01)