s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Metalliliitto, PAM ja Rakennus…

Uutinen

Metalliliitto, PAM ja Rakennusliitto huolissaan ulkomaisen työvoiman vuokrauksesta

Euroopan unionin laajentuminen voi heikentää suomalaisten yritysten ja työntekijöiden kilpailukykyä, mikäli palvelujen vapaan tarjonnan nimissä tapahtuva ulkomaisen työvoiman vuokraus ja aliurakointi yleistyvät. Metallityöväen Liitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Rakennusliitto ovat tänään toimittaneet asiasta yhteisen kirjelmän valtioneuvostolle ja eduskunnalle. Kirjelmässä esitetään viisi vaatimusta, joilla voidaan korjata nykyistä tilannetta. Lainsäädännölliset muutokset pitäisi liittojen mukaan saada voimaan ennen EU:n laajentumista.

Metallityöväen Liiton, Palvelualojen ammattiliiton ja Rakennusliiton yhteisessä tutkimuksessa selvitettiin työsuhteen ehtojen sääntely- ja valvontakeinoja eräissä EU-maissa ja Suomessa. Tutkimus paljasti, että Suomi on jäänyt ulkomaisten työntekijöiden ja vuokratyövoiman työehtojen valvonnassa pahasti jälkeen muista EU-maista.

Lisää tietoa asiasta, mm. koko kirjelmä, löytyy Metallityöväen Liiton ja Palvelualojen ammattiliiton Internet-palvelujen Ajankohtaista-kohdista.