s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ihalainen: Henkilöstörahastot …

Uutinen

Ihalainen: Henkilöstörahastot tukemaan muutosturvaa ja pitkäkestoista säästämistä

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen esittää henkilöstörahastojen lisäämistä yrityksiin. Hänen mielestään esimerkiksi Voikkaan paperitehtaan, Perloksen ja Elqotecin kaltaisissa joukkoirtisanomistilanteissa henkilöstörahastoista nostettavilla osuuksilla olisi ollut kipeästi käyttöä.

Ihalainen puhui tänään maanantaina Suomalaisen omistajuuden neuvottelukunnan Helsingissä pidetyssä seminaarissa ”Hyvinvointi tarvitsee vastuullisia omistajia”.

Ihalainen näkee henkilöstörahastot palkansaajan näkökulmasta pitkäaikaissäästämisenä. Sen takia hänen mielestään henkilöstörahastojen uusi tuleminen olisi nykyisessä rajussa työelämän rakennemuutoksessa enemmän kuin paikallaan. Henkilöstörahastojen piirissä on nykyisin noin 116 000 palkansaajaa.

– Työmarkkinajärjestöt voisivat yhdessä suosittaa yrityksille henkilöstörahastojen perustamista. Lisäksi rahastoja koskevaa lainsäädäntöä olisi muutettava niin, että rahastot pystyisivät entistä paremmin vastaamaan erilaisiin tarpeisiin – perusidean kärsimättä. Alustavia keskusteluja henkilöstörahastoja koskevan lainsäädännön muuttamisesta on jo käyty, SAK:n puheenjohtaja sanoi.

Ihalaisen mukaan yksi kehittämisen paikka olisi se, että irtisanottu työntekijä voisi niin halutessaan jatkaa yrityksen henkilöstörahaston jäsenenä määräajan silloin, kun työsuhde on päättynyt itsestään riippumattomista syistä, kuten irtisanomisessa.

Henkilöstörahastot sijoittavat myös oman yrityksen osakkeisiin, mikä tukisi palkansaajien osakesäästämistä.