s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kesäduunari-infosta apua työel…

Kesäduunari-infosta apua työelämän kiemuroihin

SAK:n toukokuussa avattuun Kesäduunari-neuvontapuhelimeen on alkukesän aikana tullut useita satoja kyselyitä. &#;8211 Kysyjiä huolettavat erityisesti palkan asianmukaisuus ja työaika, SAK:n järjestösihteeri Anita Spring kertoo.

Kesäduunari-info 0800 179 279 touko-elokuussa arkisin klo 9-15 - www.sak.fi/kesaduunari

Muita huolenaiheita ovat erilaiset lisät, lomakorvausten määräytyminen ja työsopimuksen solmiminen. – Etenkään pienemmissä työpaikoissa kirjallinen työsopimus ei ole itsestäänselvyys. Neuvontapuhelimessa kehotetaan aina laatimaan sopimus kirjallisesti, Spring toteaa.

Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä tai SAK:laisella alla työskentelemistä. Palveluun voi soittaa myös nimettömänä. – Neuvoja ovat kysyneet parikymppisten kesätyöntekijöiden lisäksi niin kesätyöntekijöiden vanhemmat kuin pientyönantajatkin.

Kesäduunaripuhelin palvelee jo kolmatta kesää. Edellisinä vuosina neuvonta on saanut runsaasti myönteistä palautetta. – Kesäduunari-infolle on selkeä tarve. Liian usein tietoon tulee tapauksia, joissa nuoret eivät saa asianmukaista palkkaa tai heille ei makseta lomakorvauksia tai lisiä, Spring toteaa. – On kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa kesätöistä sujuu ongelmitta ja kesätyön tekeminen ja sitä kautta työelämään tutustuminen on hieno asia, hän lisää.

Kesäduunari-info palvelee numerossa 0800 179 279 elokuun loppuun asti maanantaista perjantaihin klo 9–15. Puhelimessa autetaan suomen lisäksi myös ruotsiksi ja englanniksi. Neuvoja voi kysyä myös internetin kautta osoitteessa www.sak.fi/kesaduunari.