s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Lauri Lyly: Osap…

SAK:n johtaja Lauri Lyly: Osapuolten keskityttävä sovittelun tukemiseen

Lauri Lyly

Rajavartioliiton työtaistelussa olisi nyt tärkeätä, että osapuolten toimet keskittyisivät sovittelun tukemiseen ja sitä kautta neuvottelujen loppuunsaattamiseen. Sovittelijan johdolla olevan neuvotteluprosessin aikana tehty lakiesitys ei anna vakuuttavaa kuvaa valtiovallan neuvottelutoiminnasta. Valtiovallan yhtenä sopijaosapuolena tulisi pystyä ilman tämäntyyppisiä lakiesityksiä ratkaisemaan meneillään olevan riidan ongelmat. Mahdollisesti myös muilla toimilla, esimerkiksi lakkorajojen määrittelyllä ja mahdollisen virkariitalautakunnan käyttämisellä, olisi riitaa vielä voinut käydä lävitse.

Vaikka esitys ei suoraan puutu lakko-oikeuteen palkansaajien perusoikeutena, puututtaisiin määräaikaisella lakimuutoksella välillisesti toisen osapuolen työtaisteluoikeuden tehoon. Esitys lisäisi työtaisteluun kuulumattoman virkamiehen työvelvollisuuksia omien työtehtävien ja suojelutyön ulkopuolelle. Tässä mielessä esitys on erittäin huolestuttava.

Johtaja Lauri Lyly, puh. 050 68293