s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työnantajajärjestöt pakoilevat…

Työnantajajärjestöt pakoilevat yhteiskuntavastuutaan

Kuva: Media Images Online Oy

SAK:n mielestä suomalaisia työnantajia edustavat järjestöt välttelevät yhteiskunnallista vastuutaan työntekijöiden muutosturvan parantamisesta. Siitä on selkeänä osoituksena yhteistoimintamenettelyn kehittämistä pohtineen ns. Wallinin työryhmän työn päättyminen erimielisyyteen. Työnantajajärjestöt eivät olleet työryhmässä valmiita sitoutumaan työntekijöiden muutosturvan parantamiseen eivätkä toimenpiteisiin, joilla tuetaan työntekijän uudelleentyöllistämisen edellyttämää koulutusta tai kuntoutusta. Työnantajat eivät tarttuneet tarjolla olleeseen mahdollisuuteen hälventää yleistä turvattomuuden tunnetta ja työntekijöiden pelkoa työpaikkojen säilymisen puolesta, joka leimaa tämän päivän työelämää.

SAK pitää syntynyttä tilannetta valitettavana. Järjestöillä on tulosopimukseen kirjattu yhteinen näkemys siitä, millä tavoin muutostilanteissa pitäisi lisätä työntekijöiden mahdollisuuksia joko säilyttää työpaikkansa tai vahvistaa asemaansa työmarkkinoilla.

SAK:n lähtökohtana Wallinin työryhmän työssä oli työntekijöiden turvallisuuden lisääminen työyhteisöjen muutostilanteissa. SAK:n mielestä yritysten olisi ennakoitava muutoksia työvoiman tarpeessa ja sovittava yhteistoiminnassa työntekijöiden kanssa pelisäännöt muutosten toteuttamiseen. Sen lisäksi työnantajat pitäisi velvoittaa tekemään irtisanomisuhan alla oleville työntekijöille henkilökohtaiset työllistymisohjelmat ja tukemaan heidän uudelleensijoittumistaan.

Työelämän muutostilanteiden parempi hallinta eli työntekijöiden turvallisuuden lisääminen ja työsuhdeturvan puutteiden korjaaminen oli yksi pääkysymyksistä jo viime tupo-kierroksella. SAK:n mielestä onkin päivänselvää, että suomalaisten työntekijöiden muutosturvan parantaminen on olennaisimpia kysymyksiä seuraavissakin sopimusneuvotteluissa – sopimuksen muodosta riippumatta. Muutosturvaan liittyvät kysymykset ovat nyt entistä vahvemmin mukana yhteistoimintalakia uudistavan komitean tulevassa työssä.

Wallinin työryhmässä vallitsi yhteisymmärrys työvoimapoliittisten toimenpiteiden tehostamisesta – joskin työvoimahallinto oli suunnitellut toteuttaa ne muutoinkin. SAK muistuttaa, että työhallinnon on lisäksi otettava toiminnassaan ja yrityksille tarkoitettujen tukien suuntaamisessa huomioon tulosopimuksen yhteydessä yksimielisesti tehdyt linjaukset. Tupossa sovittiin, että työministeriön ja Koulutusrahaston tukia kehitetään siten, että ne irtisanomistilanteissa edistävät nykyistä paremmin työntekijöiden työllistymistä uusiin työtehtäviin ja uuteen työpaikkaan.

– Vastaava lakimies Jorma Rusanen, puh. (09) 7721 409 tai 040 548 5661
– Työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Jari-Pekka Jyrkänne, puh. (09) 7721 432 tai 040 541 4658

SAK:n vastaava lakimies Jorma Rusanen: Työntekijöiden muutosturvan parantaminen vahvasti mukana seuraavissakin sopimusneuvotteluissa

Wallinin työryhmän raportti julkistetaan osoitteessa