s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK Nuoret kehottavat äänestäm…

SAK Nuoret kehottavat äänestämään: Kohti nuorten Eurooppaa

Antti Lindtman

Euroopan unioni on maailman suurin ja kunnianhimoisin rauhan ja demokratian prosessi. Euroopan eduskunnan rooli on kehittynyt todelliseksi Euroopan kansalaisia edustavaksi lainsäätäjäksi. Kansalais- ja etujärjestöt pyrkivät vaikuttamaan nimenomaan Euroopan parlamenttiin ja sitä kautta kaikkien eurooppalaisten arkeen.

– SAK Nuorille Euroopan unioni merkitsee ennen kaikkea suurta solidaarisuuden ja tasa-arvon edistämisprosessia, jolla pyritään kohti sosiaalisempaa Eurooppaa, sanoo SAK:n projektisihteeri Antti Lindtman. – EU:n ja erityisesti Euroopan parlamentin tehtäviin kuuluu ensisijaisesti kaikkien Euroopan kansalaisten hyvinvoinnin, tasa-arvon ja aitojen valinnan mahdollisuuksien lisääminen.

– Nyt järjestettävät europarlamentin vaalit ovat SAK Nuorten mielestä EU:n avoimuuden, osallisuuden ja demokratian kannalta tärkeä koetinkivi. Jokainen kansalainen voi omalta osaltaan vaikuttaa EU:n tulevaisuuteen ja merkitykseen äänestämällä Euroopan eduskunnan vaaleissa. Äänestäminen on osa suomalaisen palkansaajan edunvalvontaa Euroopan Unionissa, Antti Lindtman muistuttaa.

Ammatillinen koulutus on kova juttu myös EU:ssa

Nyt valittavan Euroopan parlamentin yksi keskeisimmistä ja muun muassa kilpailukykyyn olennaisesti vaikuttavista haasteista on ammatillisen koulutuksen arvostuksen nostaminen ja sen laadun parantaminen. Brygge-Kööpenhamina-prosessi tähtää tämän lisäksi ammatillisessa koulutuksen suorittaneiden liikkuvuuden edistämiseen.

Suomen ohella koko Euroopan unionia uhkaa dramaattinen huoltosuhteen muutos. SAK Nuoret ovat huolissaan ammattitaitoisen työvoiman riittävyydestä.

– EU voi selvitä raskaasta sukupolvenvaihdoksesta vain ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvoisten valinnanmahdollisuuksien lisäämisen kautta. Europarlamentin on kiinnitettävä huomiota myös ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien esteettömän liikkuvuuden edistämiseen.

Euroopan parlamentin on turvattava kaikille tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet ja huomioitava koulutusjärjestelmien eroavaisuudet.

Työelämän haasteet koskettavat erityisesti nuoria

Nuoret työntekijät ovat keskimäärin valmiimpia liikkuman EU:n sisällä ja työntekijöiden oikeuksien kehittäminen ja valvominen koko EU:n alueella on mitä suurimmassa määrin nuorten edunvalvontaa.

Europarlamentilla tulee olemaan entistä suurempi rooli eurooppalaisten työmarkkinoiden kehittämisessä. Työntekijöiden tiedonsaanti ja osallisuus Euroopan alueella toimivissa monikansallisissa yrityksissä tulee turvata myös tulevaisuudessa ja Eurooppalaisten yritysneuvostojen toimintaa on vahvistettava direktiivin kautta. Palveludirektiivi ja direktiivi vuokratyövoimasta ovat pala suurta työelämän kakkua, jossa europarlamentilla on keskeinen osa. Työelämän lakeja säädettäessä työntekijän aseman turvaaminen, esimerkiksi ammattiliittojen kanneoikeuksin, tulee olla ensisijainen tavoite kaikkialla Euroopassa. Osaava ja innovatiivinen työvoima on tulevaisuudessa Euroopan unionin vahvin kilpailuvaltti.

EU:n rakenne- ja aluepoliittiset hankkeet ovat tuottaneet hyvää tulosta lukuisissa jäsenmaissa. SAK Nuorten mielestä nämä hankkeet tulee laajentaa koskemaan sosiaalista vahvistamista, erityisesti nuorten työllistämistä, osallisuutta ja kansalaisjärjestötoimintaa.

– Työttömyys on edelleen uhka EU:n kasvulle ja kilpailukyvylle, siksi europarlamentin tulee kiinnittää huomiota ja ohjata resursseja paikallisen tason työlle esim. työpajatoiminnan kaltaisten, syrjäytymistä ennaltaehkäisevien hankkeiden pariin, toteaa Antti Lindtman.

SAK:n projektisihteeri Antti Lindtman, puh. 040 577 6255

SAK:n eurovaalisivut