s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Samanarvoisten töiden vertailu…

Samanarvoisten töiden vertailua kehitettävä

Tuire Santamäki-Vuori

Palkallinen äitiyslomajakso ulotettava kaikille aloille

– Yksi tänään julkistetun samapalkkaisuusohjelman tärkeimmistä hankkeista liittyy palkkaus- ja työnarviointijärjestelmien kehittämiseen niin, että työn vaativuuden arviointi on mahdollista yhtenäisten vertailuperusteiden ja tietopohjan avulla nykyistä laajemmin eri ammateissa ja tehtävissä. Tällaista vertailua painottaa myös Matti Vanhasen hallitusohjelma, toteaa SAK:ta samapalkkaisuusohjelmaa valmistelleessa työryhmässä edustanut KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori.

– Samanarvoisten töiden vertailumahdollisuuksien kehittäminen helpottaisi niitä työnantajia, joiden työntekijät saattavat olla monien eri työehtosopimusten ja erilaisten palkkajärjestelmien piirissä, noudattamaan tasa-arvolain velvoitetta ”sama palkka samanarvoisesta työstä”.

Lyhyen aikavälin tavoitteena Tuire Santamäki-Vuori pitää sitä, että tasa-arvolain samapalkkaisuusvaatimus toteutuu saman työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden kesken. Pidemmän aikavälin tavoitteeksi tulee asettaa se, että myös eri toimialoilla ja eri työnantajien palveluksessa toimivilla palkansaajilla on oikeus saada samaa palkkaa samanarvoisesta työstä.

Yhteensä jopa kolmekymmentä toimenpide-esitystä käsittävä ohjelmaesitys sisältää myös useita työ- ja perhe-elämän yhteensovittamiseen ja perhevapaista aiheutuviin kustannuksiin liittyviä esityksiä. SAK on vaatinut, että perhevapaiden kustannukset rahoitetaan yhteisvastuullisesti kaikkien työnantajien kesken.

– Oikeudenmukaisuus edellyttää, että oikeus palkalliseen äitiysvapaajaksoon ulotetaan myös niille sopimusaloille, joilta se tällä hetkellä puuttuu. Lisäksi pidemmällä aikavälillä tulisi kaikille taata lakisääteisesti täysmääräinen palkka ensimmäisiltä kolmelta äitiysvapaakuukaudelta.

Santamäki-Vuori arvioi, että kolmikantainen työryhmätyöskentely samapalkkaisuusohjelman rakentamiseksi toi lisäarvoa aikaisempaan palkansaajien ja työnantajien väliseen yhteistyöhön tasa-arvon edistämiseksi. Ehdotus samapalkkaisuusohjelmaksi kokoaa kattavasti yhteen sukupuolten palkkatasa-arvoon suoraan tai välillisesti vaikuttavat tekijät.

– Vaikka palkkaukseen liittyvissä asioissa työmarkkinajärjestöjen toimet ovat ensisijaisia, on asiassa myös valtiolla tärkeä rooli, Santamäki-Vuori toteaa.

– Valtion panos on erityisen tärkeä riittävien taloudellisten resurssien takaamiseksi ohjelmassa esitettyjen hankkeiden toteuttamiseksi. Rahaa ja tekijöitä tarvitaan tutkimus- ja kehittämishankkeisiin, koulutukseen ja tiedotukseen sekä lain valvontaan. Koko julkisen sektorin on myös työnantajana näytettävä esimerkkiä samapalkkaisuuden edistämisessä.

Santamäki-Vuori muistuttaa, että työssäkäyvistä naisista 40 prosenttia ja miehistä 15 prosenttia on kuntien tai valtion palveluksessa. Julkisen sektorin haasteena on erityisesti lieventää työmarkkinoiden vahvaa jakoa naisten ja miesten aloihin, saada perusteeton määräaikaisten työsuhteiden käyttö kuriin sekä kehittää palkkausjärjestelmiä entistä oikeudenmukaisempaan suuntaan.

– Osapuolten saavuttama yhteisymmärrys ja yhteinen tahto on arvokas saavutus ja edellytys sille, että palkkatasa-arvon edistämiseen liittyviä esteitä saadaan poistettua. Olennaisen tärkeää on myös se, että ohjelman toteutumista asetetaan seuraamaan kolmikantainen ryhmä. Tämä tuo ryhtiä ja tavoitteellisuutta tasa-arvotyöhön ja toimii samalla kokoavana elimenä tasa-arvotyön pirstaleisessa kentässä.

KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori, puh. 040 508 3382