s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kalevi Vanhala: Lamapuheet vau…

Kalevi Vanhala: Lamapuheet vauhdittavat kotimaisen kulutuksen supistumista

Puu- ja erityisalojen liiton puheenjohtaja Kalevi Vanhala
Vappupuhereferaatti
1.5. Mikkeli ja Savonlinna
Julkaisuvapaa 1.5. klo 11.00

On vastuutonta herkutella taloudellisilla uhkakuvilla, sillä se vauhdittaa kotimaisen kulutuksen vähenemistä, ruokkii talouskehityksen hidastumista ja jarruttaa työllisyyden myönteistä kehitystä. Mitään syytä pelotteluun ei ole, sillä tälle vuodelle laaditut bruttokansantuotteen kasvuennusteet ovat edelleen selvästi korkeammat kuin pitkällä aikavälillä keskimäärin. Näin sanoi Puu- ja erityisalojen liiton puheenjohtaja Kalevi Vanhala puhuessaan vappuna Mikkelissä ja Savonlinnassa.

– Mihinkään lamapuheisiin ei ole siis aihetta, vaan kyse on enemmän pitkään jatkuneen poikkeuksellisen voimakkaan talouskasvun hidastumisesta, Vanhala tähdensi.

Hän totesi talouskasvun hidastumisen näkyvän eri toimialoilla eri tavoin. Voimakkaasti kasvaneet alat kärsivät siitä Vanhalan mukaan eniten, kun sen sijaan esimerkiksi metalliteollisuus näyttää edelleen kehittyvän tasaisen myönteisesti. Se palkkaa tänä vuonna noin kymmenentuhatta uutta työntekijää.

– Myös puutuoteteollisuuden viime aikojen investoinnit Etelä-Savossa merkitsevät usean sadan uuden työpaikan syntymistä. Se on merkille pantavaa, varsinkin kun uutisoinnissa samaan aikaan etusijan saavat IT-alan yritysten työvoiman vähentämiset, Vanhala sanoi.

Hän huomautti suomalaisen perusteollisuuden olevan edelleen hyvässä kunnossa ja sen piirissä selviä merkkejä myönteisestä kasvusta on havaittavissa. Vanhala muistutti, että perusteollisuus on talouden selkäranka, jonka varaan hyvinvoinnin kehitys on rakentunut koko viime vuosisadan.

– Näyttää siltä, että tämä selkäranka kestää pienet markkinahäiriöt edelleen hyvin tavalla, joka vahvistaa uskoa hyvinvointiyhteiskunnan myönteiseen kehitykseen.

Vanhala muistutti puutuoteteollisuuden aluetaloudellisen merkityksen olevan suuri Etelä-Savossa. Näihin päiviin asti maakunta on leimautunut voimakkaasti metsäteollisuuden raaka-aineen tuottajaksi.

– Merkittävä osa talousmetsien raakapuusta onkin viety täältä maakunnan rajojen ulkopuolella jalostettavaksi. Viime aikojen kehitys on nyt kääntämässä Etelä-Savon alueen puunjalostuksen määrän tasolle, joka tekee siitä omaa raaka-ainettaan jalostavan maakunnan.

Myönteiseen kehitykseen ovat Vanhalan mukaan vaikuttaneet viime vuosikymmenellä toteutetut ja parasta aikaa käynnissä olevat, osin yhteiskunnan varoin tuetut hankkeet. Hän sanoi niiden luovan pohjaa puutuoteteollisuuden tulevaisuudelle ja rohkaisevan yrityksiä investoimaan.

Vanhala ihmetteli sosiaali- ja terveysministeriön hiljattain julkistamia strategioita vuodelle 2010. Hän sanoi strategioiden keskeisten tavoitteiden olevan sinällään hyviä ja kannatettavia, mutta kummastusta herättävät keinot, joilla niihin pyritään.

– Niiksi mainitaan muun muassa työttömyyseläkkeistä ja yksilöllisistä varhaiseläkkeistä luopuminen. Tilalle tarjotaan samoja aktiivisia työllistämiskeinoja, joista on puhuttu viimeiset kymmenen vuotta. Niiden avulla ei ole saatu tähänkään asti todellisia vaikutuksia aikaan.

Vanhala vaati SAK:ta pitämään huolta, ettei parhaillaan työryhmissä pohdittavana oleva työeläke- ja työttömyysturvajärjestelmän uudistaminen johda sosiaalisen turvaverkon harvenemiseen.

– Päin vastoin esimerkiksi työttömyysturvaan viime vuosikymmenellä tehdyt tason ja rakenteiden heikennykset on korjattava. Siten voidaan parhaiten vaikuttaa paljon huomiota saaneen köyhyysongelman lieventämiseen.

– Ammattiyhdistysliikkeen ja työväenliikkeen on huolehdittava siitä, että harjoitettava politiikkaa on jatkossa entistä ihmisläheisempää ja ihmisen tarpeista lähtevää politiikkaa. Valtion talouden pitää olla kunnossa ja valtion velkaa pitää lyhentää. Velan lyhentämisestä ei kuitenkaan saa muodostua politiikan sisällön päätavoite. Myös kansalaisten tarpeet ja toiveet on otettava huomioon tulevaisuuden ratkaisuja valmisteltaessa, Puu- ja erityisalojen liiton puheenjohtaja Kalevi Vanhala edellytti.