s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Viialainen: Siirty…

SAK:n Matti Viialainen: Siirtymäajoista tyydyttävä kokonaisratkaisu

Matti Viialainen

– SAK on tyytyväinen kolmikantatyöryhmässä saavutettuun kokonaisratkaisuun siirtymäaikalaista. Ratkaisu merkitsee, että samalla kun siirtymäajat poistuvat vappuna 2006 suomalaisten työehtojen noudattamista varmistetaan uudella lainsäädännöllä myös alihankinta- ja vuokratyötilanteissa. Lisäksi työehtovalvonnan edellytyksiä parannetaan ja sen voimavaroja lisätään, SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen toteaa.

Viialaisen mukaan nyt tehdyillä päätöksillä luodaan suomalaisille tilaajayrityksille edellytykset varmistaa jatkossa se, että alihankinta- ja vuokratyöyritykset noudattavat työehtoja ja että ne ovat suorittaneet lakisääteiset velvoitteensa. Tarvittava lainsäädäntö valmistellaan 10. maaliskuuta mennessä, jotta eduskunta ehtii käsitellä ehdotukset ennen siirtymäajoista luopumista. Uusien EU-maiden Suomeen tuleville työntekijöille tulee myös rekisteröitymisedellytys, joka helpottaa sekä työehtovalvontaa että tilastointia. Myös tätä koskevat esitykset valmistellaan siten, että uudet toimenpiteet voidaan toteuttaa toukokuusta alkaen. Tänään valmistunut luonnos hallituksen selonteoksi käsitellään lähiaikoina hallituksessa ja eduskunnassa.

– Kolmikantayhteistyö osoitti jälleen toimivuutensa ja jatkotyölle annettiin selvät suuntaviivat sekä tarkka aikataulu, Viialainen kiittää.

Viialainen korostaa, että suomalaisten työnantajien on nyt myös käytännössä lunastettava lupauksensa uusien EU-maiden työtekijöiden työllistämisestä mieluimmin suoraan työsuhteeseen kuin käyttää tarpeettomia välikäsiä.

SAK on pitänyt työvoiman vapaata liikkuvuutta Euroopan unionissa myönteisenä asiana. Samalla järjestö on pitänyt tärkeänä, että työehtojen valvonta ja tilaajayritysten lakisääteinen vastuu ovat kunnossa ennen siirtymäajasta luopumista. Siirtymäajan lyhentämistä kahteen vuoteen puoltaa Viialaisen mukaan myös parantunut työllisyystilanne.

Lisätietoja:

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250