s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Koulutusrahastolta tukea omaeh…

Koulutusrahastolta tukea omaehtoiseen aikuiskoulutukseen

Metallityöväen Murikka-Opiston atk-luokka. Kuva: Murikka-Opisto.

Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen Koulutusrahastosta. Esityksen mukaan nykyinen Koulutus- ja erorahasto muuttuu ensi vuoden alussa Koulutusrahastoksi. SAK:n tavoitteissa pitkään ollut Koulutusrahasto mahdollistaa työelämän tarpeita palvelevan koulutuksen kehittämisen yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Vuoden alussa voimaan tulevassa työttömyysturvauudistuksessa eroraha ja erorahan aikuiskoulutuslisä muuttuvat työttömyyspäivärahan korotusosiksi. Uuden Koulutusrahaston tehtäväksi tulee huolehtia omaehtoisen aikuiskoulutuksen tukijärjestelmistä.

Koulutusrahaston myöntämät etuudet ovat aikuiskoulutustuki ja ammattitutkintostipendi. Aikuiskoulutustuesta on säädetty erillinen laki, joka tuli voimaan elokuussa 2001 (ks. Tietoa työelämästä > Sosiaaliturva > Opinnot). Ammattitutkintostipendistä säädetään uudessa Koulutusrahastolaissa sekä rahaston säännöissä.

Koulutusrahastolaissa todetaan rahaston tehtäväksi työelämän tutkintojärjestelmän tukeminen. Jatkossa rahastolla tullee olemaan aikaisempaa merkittävämpi rooli tutkintojärjestelmän kehittämisessä.

Jari-Pekka Jyrkänne, työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri

Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi Koulutusrahastosta ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE 219/2002)