s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Noste-ohjelmaa jatkettava ja t…

Noste-ohjelmaa jatkettava ja tehostettava

Noste-ohjelma

SAK:n mielestä aikuisten koulutustason kohottamista edistävää Noste-ohjelmaa on jatkettava vuodella vuoden 2008 loppuun saakka. Jatkoaikaa tarvitaan, jotta ohjelmalle asetetut tavoitteet saataisiin paremmin toteutettua, todetaan SAK:n opetusministeriölle antamassa lausunnossa.

SAK:n mukaan Noste-ohjelmalla on merkittävä rooli työntekijöiden ja työyhteisöjen selviytymisessä työelämän muutoksissa. Hankkeen vahvuus onkin sen selkeä kohdentaminen vähiten koulutusta saaneisiin aikuisiin. Noste-ohjelma kuitenkin käynnistyi hitaasti ja kangerrellen uusista toimintatavoista ja kohderyhmän liikkeelle saamisen vaikeuksista johtuen.

Opetusministeriön onkin SAK:n mielestä nyt vahvistettava toimiaan ja otettava tarvittaessa käyttöön uusia kannustimia. Myös yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa on paljon tehostamisen varaa. Sen lisäksi tiedottamista työnantajille on parannettava, sillä työnantajan myönteinen suhtautuminen lisää työntekijöiden aktiivisuutta osallistua koulutukseen.

Lausunnossaan SAK korostaa myös sitä, että kohderyhmään kuuluvien aikuisten tasa-arvoisista koulutusmahdollisuuksista on huolehdittava erityistoimenpitein Noste-ohjelman päättymisen jälkeenkin.

Noste-ohjelmaan liittyvän koulutuksen on tähän mennessä aloittanut noin 6000 henkilöä. Työelämässä on vailla ammatillista koulutusta tai loppututkintoa olevia työntekijöitä edelleen noin 350 000.

Lisätietoja:
SAK:n koulutuspäällikkö Markku Liljeström, puh. 0400 472 775