s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työnantajienkin kannettava vas…

Työnantajienkin kannettava vastuuta työssäoloajan pidentämisestä

– Vaikka kolmikantayhteistyö toimii Suomessa työhyvinvoinnin alueella periaatteessa hyvin, on kuitenkin pakko kysyä, kantaako työnantajapuoli aidosti vastuuta toimenpiteistä, joilla työntekijöiden työssäoloa pidennetään 2-3 vuodella. Kysymys on ajankohtainen juuri nyt, kun työmarkkinajärjestöt pyrkivät löytämään ratkaisuja, joilla työ olisi houkuttelevampaa kuin eläkkeelle siirtyminen, sanoi SAK:n johtaja Kirsti Palanko-Laaka Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviikon Suomen teemaviikon avausseminaarissa tänään.

Palanko-Laakan mukaan työmarkkinajärjestöjen yhteistyö muodostuu herkästi harmittomaksi puuhasteluksi, jos työnantajat eivät selkeästi kanna vastuuta ikääntyneiden erityisolosuhteista, sukupolvenvaihdoksen edellyttämistä toimista tai ylipäätään työntekijöiden koko työhistorian aikaisesta jaksamisesta.

– Mikä on työnantajajärjestöjen yhteys jäsenyrityksiinsä, jotka näyttävät kääriytyvän pumpuliin, kun on kyse niiden oman vastuun lisäämisestä. Myös Työturvallisuus kohti maailman kärkeä -työtapaturmaohjelman ongelmana on se, millä tavoin työnantajat konkreettisesti omaksuvat tavoitteekseen tapaturmattoman työpaikan. Ohjelmalla on menestymisen mahdollisuudet vain, jos työmarkkinajärjestöt, työnantajat ja työntekijät voimakkaasti sitoutuvat siihen, Palanko-Laaka painotti.

– Työtapaturmaohjelma on toimenpide-ehdotuksiltaan siinä määrin mittava, että suunnitellut resurssit eivät tule arvioni mukaan riittämään ohjelman toteutuksessa. Työsuojeluviranomaisella olisikin oltava ohjelman käytännön toteutuksessa painavampi asema kuin mitä on ehdotettu. SAK on vaatinut työsuojeluviranomaisten resurssien lisäämistä, jotta henkilöstö selviytyisi perinteisen valvontatehtävänsä ohella uudenlaista osaamista edellyttävistä työssä jaksamiseen liittyvistä tehtävistä. Ihmettelen sitä, miksi Työterveyslaitos loistaa poissaolollaan ohjelman toteuttajien joukosta, Palanko-Laaka sanoi.

SAK:n työympäristöosaston johtaja Kirsti Palanko-Laaka, puh. (09) 7721 401