Ammatilliseen koulutukseen tarvitaan lisää aloituspaikkoja
SAK vaatii, että kaikilla peruskoulun päättävillä nuorilla on oltava mahdollisuus jatkaa opintojaan. Peruskoulunsa päättäneet nuoret ovat kesäkuussa saaneet tiedon siitä, ovatko he päässeet ammatilliseen koulutukseen tai lukioon. Monelle ammatilliseen koulutukseen hakeneelle tiedossa on kuitenkin pettymys: opiskelupaikka jää saamatta.
Tänä keväänä ensimmäisen kerran peruskoulun päättävistä nuorista suurempi osa haki ammatilliseen koulutukseen kuin lukioihin. Ammatilliseen koulutukseen on ensisijaisia hakijoita lähes 11 000 enemmän kuin aloituspaikkoja.
– Muutos on työmarkkinoiden kannalta tervetullut, mutta sillä on kääntöpuolensa. Lukiopaikkoja jää tyhjilleen, ammatilliseen koulutukseen pääsy vaikeutuu ja iso joukko nuoria jää kokonaan koulutuksen ulkopuolelle, toteaa SAK:n koulutus- ja työvoimapoliittinen asiantuntija Saana Siekkinen.
Tämän päivän työmarkkinat edellyttävät monipuolista osaamista. Työttömistä nuorista lähes puolet on vailla ammatillista koulutusta, kun taas lähes kaikilla EK:n jäsenyrityksiin palkatuilla työntekijöillä on ammatillinen koulutus. Koulutuspolitiikan toimien onkin kaikin mahdollisin keinoin tuettava sitä, että jokainen nuori saa kunnollisen ammattitaidon, jolla pärjää työmarkkinoilla.
– Olisi jopa harkittava oppivelvollisuusiän nostamista, jotta julkinen valta joutuisi ottamaan todellisen vastuun koko ikäluokan kouluttamisesta. Samalla olisi etsittävä joustavia vaihtoehtoja työpajoista ja työelämästä niille, joille oppilaitoskeskeinen oppiminen ei sovi. Sen sijaan, että pilkotaan ammatillisen koulutuksen tutkintoja osiin, on otettava kaikki keinot käyttöön koulutuksen keskeyttämisen vähentämiseksi, vaatii Saana Siekkinen.
Tavoite koko ikäluokan kouluttamiseksi peruskoulun jälkeen karkaa käsistä ilman hallituksen ripeitä toimia. Hallituksen päättämät ammatillisen koulutuksen lisäpaikat eivät riitä vastaamaan nykyiseen kysyntään. Aloituspaikkoja on nopeasti lisättävä, jotta kaikki halukkaat nuoret pääsevät jatkamaan opintojaan heti peruskoulun päättämisen jälkeen. SAK ehdottaa lisäksi, että opetusministeriö käynnistää laajemman selvityksen siitä, millainen toisen asteen koulutusmalli parhaiten vastaa tulevaisuuden tarpeisiin ja mahdollistaa koko ikäluokan kouluttamisen.